Kosten zo'n € 250,=.
Wat kost het vervangen van een vliegwiel? Het vervangen van een vliegwiel kost tussen de 500 en 1000 euro. Even afhankelijk van het model, type en motorvermogen kost een los vliegwiel ongeveer 400 euro. Daarboven op komen de gemaakte uren door onze versnellingsbak specialist, wat ongeveer 5-6 uur is.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
We zien het vaak; het OEM-vliegwiel gaat ongeveer 200.000 Km mee, maar het vervangende exemplaar niet; die haalt misschien 100.000 Km.
Wanneer je te lang met een door en door versleten koppeling hebt gereden, is wellicht het vliegwiel beschadigd als gevolg van excessieve verhitting of slijtage van metaal op metaal. De schijf kan een blauwe schijn vertonen en je ziet vaak barstjes op het oppervlak.
De speling kan gecontroleerd worden door het secundaire gedeelte (waar de drukgroep van de koppeling op gemonteerd is) heen en weer te bewegen. Als deze speling te groot is (meer dan 2cm) of er zijn bijgeluiden hoorbaar, is de kans groot dat het vliegwiel versleten is.
Kosten van de koppeling laten vervangen
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Hoe herken je een defect druklager
Als de levensduur van het onderdeel zijn einde nadert, zul je dit vooral merken aan de ongebruikelijke geluiden. Op deze manier is het ratelen, fluiten of piepen eerst rustig te horen, en later steeds duidelijker.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd. Bij de koppeling hoort de drukgroep. De drukgroep zorgt dat de koppelingsplaten op het vliegwiel worden gedrukt. Daarmee ontstaat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.
Re: vliegwiel demonteren
Poelietrekker flink aandraaien en dan korte tik met flinke hamer op de spil van de poelietrekker. tja het is een methode... maar dan is vaak ook je vliegwiel krom. Als hij echt vast zit en je zet er veel kracht op zie je het vliegwiel gewoon verbuigen!
De machine geeft in de arbeidsslag als het ware steeds een korte stoot. Een vliegwiel neemt een deel van deze arbeid op tijdens een stoot en geeft die weer af tussen twee stoten in. Vooral bij een eencilinder-stoommachine of -explosiemotor is een groot vliegwiel essentieel om de motor rustig te laten lopen.
Koppeling vervangen Fiat 500 kosten ✔️ Prijs v.a. € 389.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Een enkel ontkoppelingslager kost tussen 15 – 70 EUR voor een doorsnee auto. Voor luxe auto's, bijv. Porsche of Jaguar kan een ontkoppelingslager op meer dan 150 EUR komen. De komplete koppelingsset, afhankelijk van de auto, begint bij 70 EUR.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Schokkend gevoel in koppeling pedaal wanneer deze wordt ingedrukt. Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen. Niet soepel kunnen schakelen.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen. Het zelf vervangen van de koppeling is echter wel een stuk voordeliger bij de garage, juist door de tijd die het in beslag neemt.
De eerste remedie is om de koppelingsvloeistof – waarmee het hydraulische systeem de koppeling onder druk zet – te verversen. Misschien is de vloeistof namelijk verontreinigd en wordt de doorstroming in het systeem belemmerd. Maar het kan ook zijn dat er een lek(je) zit in het systeem en dat er lucht binnendringt.
Het vliegwiel is een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn van een voertuig. Hoewel het in elke auto is ingebouwd, kennen slechts weinig bestuurders de plaats ervan.