Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Zet uw waarschuwingslichten aan en probeer uw wagen aan de kant tot stilstand te brengen op een veilige plek. Probeer de motor in geen geval opnieuw te starten! Schakel de motor uit, haal de sleutel uit het contact en breng uzelf in veiligheid. Trek indien nodig uw fluohesje aan en plaats uw gevarendriehoek.
Wat zijn de kosten en ben ik verzekerd? Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Per dag tanken in Nederland tien mensen de verkeerde brandstof. In het buitenland is de kans nog veel groter. De meeste automobilisten zijn dieselrijders die per ongeluk benzine tanken.
Het beste antwoord
Je kunt het verschil ruiken. Wat je ook kunt doen, is, een beetje uit elke jerrycan op een schoteltje en aansteken. Benzine ontbrandt direct, diesel heeft veel meer warmte nodig en zal pas laat ontbrande.
Re: jerrycan diesel gebruiken voor benzine
Geen probleem, die paar mililiters tegenover de 20 liter benzine gebeurt er helemaal niets.
Het beste antwoord. - Buig het stuk slang buiten de tank naar beneden in een jerrycan. - het stromen stopt ook als de jerrycan te hoog is.
Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. Met het door u aangegeven budget gaat dat niet lukken.
De Britten zijn tanks gaan gebruiken die op de Duitsers waren buitgemaakt. Britse soldaten gebruikten de bijnaam "Gerry" of "Jerry" voor een Duitse soldaat, naar een bewoner van 'Germany'. De buitgemaakte tanks noemden ze daarom "Jerrycan".
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de kofferbak.
De oplossing. De reiniging vindt plaats door gebruik te maken van een speciaal ontwikkelde Professional Diesel Injector Cleaner (of voor benzine motoren de Professional Fuel Injector Cleaner). Deze reinigers verwijderen alle neerslagen (vernis, carbon resten etc.)
Een diesel slaat veel moeilijker af en is dus veel 'vergevender' voor optrekken met weinig gas. Met een diesel kan je dus wegrijden zonder gas bij te geven, met een benzine slaat de motor dan veel sneller af. Dus met een benzineauto moet je iets meer gas geven zodra je de koppeling laat opkomen.
Rode diesel is ruim een halve Euro goedkoper dan gewone diesel, dus is het zeer aanlokkelijk om goedkopere rode diesel te tanken. Het tanken van rode diesel is evenwel niet zonder gevaar en risico. Hoewel beide brandstoffen compatibel zijn, is gewone diesel meer geschikt dan rode diesel voor de auto.
Diesel is zwaarder dan benzine.
verkeerde benzine in een benzinemotor
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Niet alle jerrycans zijn geschikt voor brandstof, omdat het een brand gevaarlijke vloeistof is, zijn alleen jerrycans met een speciaal keurmerk hiervoor geschikt.
Voor particulieren is het vervoer van brandstof bestemd voor eigen gebruik vrijgesteld van het ADR. De maximale hoeveelheid bedraagt 240 liter verdeeld over geschikte houders van maximaal 60 liter per stuk.
Bewaar je benzine in een kunststof jerrycan of in de tank van een motorfiets of auto, dan gaat het minder lang goed. Het blijkt dat benzine snel aan kwaliteit verliest en onbruikbaar wordt. De belangrijkste reden hiervoor is dat de benzine dan wordt blootgesteld aan zuurstof. Oerdegelijk en beresterk!