Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
Waarom is vacumeren van de airco of warmtepomp nodig? Het overslaan van het vacumeren kan leiden tot problemen in de warmtepomp compressor. Een warmtepomp maakt gebruik van het condensatie proces van een koudemiddel. Het koudemiddel is nu echter gemengd met lucht uit de koelleiding en warmtewisselaar.
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
Stikstof verdrijft de zuurstof in de leiding.Daarmee voorkom je tijdens hardsolderen oxidatie aan de binnenkant van de koppeling en leiding.
Je kan er altijd voor kiezen om je airco apart te laten bijvullen en vacumeren, maar dit zal veel duurder uitkomen. Hiervoor betaal je al snel € 60 à 90. Het is dus voordeliger om meteen voor een groot onderhoud te kiezen.
En hoe groter de pan, hoe langer het duurt. “Dus een grotere airco-installatie moet je langer vacumeren. Daarom houden wij een uur per kilo aan. Heb je een installatie waar 500 gram koudemiddel in moet, dan vacumeer je een half uur.”
Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
Een volledig leeg systeem is merkwaardig. Het natuurlijke verlies aan koudemiddel van ongeveer 10 procent op jaarbasis verloopt dus geleidelijk. De gebruiker merkt een geleidelijke afname van het koelend vermogen maar u lijkt een spontaan gebrek te omschrijven zonder klachten vooraf.
Bij een airco met R410A is een logboek verplicht als de inhoud boven de 3 kg komt 3 kg x 2088 : 1000 = 6,3 Ton CO2 equivalent. Voor R32 ligt de limiet op 7,4 kg.
Door voedsel te vacumeren wordt alle lucht uit de verpakking verwijderd voordat deze wordt afgesloten of dicht 'geseald'. Door het vacumeren kun je zorgen dat allerlei soorten voedsel langer houdbaar kan blijven. Je kunt bijna alles vacumeren. Van de meeste kaassoorten tot vlees en zelfs soep.
BELANGRIJK: vacuüm verpakken vervangt het koelen of diepvriezen NIET. Alle bederfelijke voedingswaren, die moeten worden gekoeld, moeten koel bewaard of ingevroren blijven, nadat ze vacuüm zijn verpakt. Verpak zachte kaas, champignons, knoflook of uien niet vacuüm. Behalve als je het daarna invriest.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Je mag een voorgevulde split airco zelf installeren door de bijgeleverde instructies te volgen. Bij normale split airco's die niet zijn voorgevuld ben je wel verplicht om een STEK erkend airco expert in te schakelen voor de installatie aangezien slechts gecertificeerde personen met gevaarlijke koudemiddelen mag omgaan.
Geen buitenunit:
Het grootste voordeel van de monoblock airco is dat deze geen buitenunit heeft. Dit scheelt in de kosten, mogelijkheden van installatie en de benodigde ruimte. Zo kun je een monoblock airco ook nemen als je geen tuin hebt of geen buitenunit aan de buitenmuur mag hangen. Je ziet slechts twee roosters.
HOE LANG GAAT EEN SPLIT AIRCO MEE? Split airco's van bekende fabrikanten gaan bij regelmatig onderhoud en afhankelijk van de gebruiksintensiteit doorgaans tussen de 10 en 20 jaar mee.
U vraagt of de airco altijd aan moet blijven staan. Dat hoeft zeker niet en heeft inderdaad gevolgen voor het brandstofverbruik. Toch is het verstandig de airco met enige regelmaat actief te houden. Een airco heeft ook zeker een nuttige functie in een wat koudere en natte periode.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Steeds meer fabrikanten van kleine split-aircosystemen vervangen R410A door R32. Door aanpassingen in Europese normen mag R32 inmiddels echter ook in grotere VRV/VRF-systemen worden toegepast – mits bepaalde veiligheidsmaatregelen worden getroffen.
Net zoals bij de airco thuis is het bij wet verboden zelf het koudemiddel en de olie bij te vullen. Contacteer daarom jouw garagist om dit complexe onderhoud voor jou uit te voeren. Dit dient ongeveer om de 4 jaar te gebeuren en zal je tussen de €90 en €110 kosten.
In 2030 mag er nog slechts 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen op de markt worden gebracht. Voor deze groep synthetische koudemiddelen geldt geen gebruiksverbod. Dat betekent dat R134A, R407C, R407F en R410A installaties na 2030 gewoon bijgevuld mogen worden.
Bovendien staat druipend water niet echt stil, dus het is zeer onwaarschijnlijk dat het water dat op voetgangers neerkomt besmet raakt. Het water dat uit airconditioners druppelt, is waarschijnlijk zelfs veilig om te drinken.
Airco bijvullen kosten
Wat kost een airco bijvullen? De kosten voor het bijvullen van je airco zijn € 125,00. Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 249,-.
Lekkage opsporen met stikstof
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal 5 en maximaal 10 minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Eventuele lekkages herken je aan een sissend geluid dat uit het systeem ontsnapt.