Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Geen drinken tijdens de race
Gewoon tijdens een pitstop zetten de coureurs gewoon een flesje cola aan de mond en staken iets op van de sponsor.
Een slok water nemen terwijl je met 300+ kilometer per uur over het lange rechte stuk vliegt: het kan! De Formule 1-coureurs doen het vaak genoeg. Zomaar je helm even afzetten en een slok uit een beker drinken lukt natuurlijk niet. Het geavanceerde drinksysteem zorgt ervoor dat dit niet hoeft.
Dit moet je weten. Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Zoveel vocht verliest een autocoureur als Max Verstappen tijdens een Formule 1-wedstrijd. Max Verstappen won voor een vierde keer een Formule 1-race in dit seizoen. En voor de tweede maal op rij verloor hij rond de 3 kilo aan gewicht tijdens de race. Het waren dan ook twee warme races.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Meestal duurt een race zo'n 60 ronden lang. Zijn er veel ongevallen, ontstaat er veel vertraging of is het extreem slecht weer?Dan hanteert de organisatie een limiet van maximaal 2 uur racetijd. De coureurs zijn verplicht om op twee verschillende sets banden te rijden in een race, dus één stop is verplicht.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Dat komt doordat elk circuit anders is. Zo is de ene baan sneller dan de andere: denk aan het aantal bochten, wat voor soort bochten dit zijn en hoeveel rechte stukken er zijn. Naast het soort circuit, kunnen onverwachte gebeurtenissen de tijdsduur van een race ook flink beïnvloeden.
Het lijkt onmogelijk, maar door de aerodynamische karakteristieken van de F1-wagens is het wel degelijk mogelijk. De reden dat Formule 1-bolides ondersteboven kunnen rijden, zit hem in de enorme hoeveel downforce die gegenereerd wordt door vleugels, maar ook door bijvoorbeeld de diffuser onder de auto.
Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal. Zouden ze dit niet doen, dan zouden ze het vocht (en dus hun gewicht) hiermee kunnen aanvullen.
Red Bull Racing is een Oostenrijks Formule 1-team, gevestigd in Groot-Brittannië en actief sinds 2005.
Daarom hanteren zij de volgende rekensom: je gewicht gedeeld door dertig is het aantal liter water dat jij dagelijks nodig hebt. Dus weeg je bijvoorbeeld 73 kilo? Dan zou jij volgens de formule 73 : 30 = 2,4 liter water (negen à tien longdrinkglazen van 250 milliliter inhoud) moeten drinken.
De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 380 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Max Verstappen is het jongste Quote 500-lid ooit met een vermogen van ongeveer 120 miljoen euro. Hij woont in Monaco en beschikt over een eigen privévliegtuig. Hij kwam in 2022 binnen in de Quote op de 500e plaats in de jaarlijkse lijst van de rijkste mensen in Nederland.
De kosten die genoemd worden, zijn dus ook bij benadering. Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd.
De wheelguns lijken duur met een kostenplaatje van zo'n 4.000 euro, maar dat is nog voordat de teams diverse onderdelen hebben gewijzigd en zelf de sensoren hebben toegevoegd. Daardoor komt de eindrekening op zo'n 11.000 euro per stuk. Een standaardversie van de krik kost zo'n 80.000 euro.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Rode vlag. De rode vlag komt tevoorschijn wanneer de situatie dermate gevaarlijk is op de baan dat er niet doorgereden kan worden. De race of sessie kan in het belang van de coureurs of toeschouwers stilgelegd worden vanwege een ongeval, maar ook om de weersomstandigheden.
De remblokken en -schijven van een F1-auto die maximaal afremt van 350 naar 70 km/u warmen op van 400 naar soms meer dan 1000°C.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets. Hij kreeg de auto van Renault toen zij leverancier van de Formule 1-motoren bij Red Bull Racing waren.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.