Een goede collega weet hoe anderen te respecteren. Dit betekent dat je anderen respecteert zoals ze zijn en dat je toegeeft dat je verschillen hebt zonder de andere persoon te willen veranderen. Respect gaat ook over het benaderen van anderen met aandacht en vriendelijkheid.
Hou je antwoord in ieder geval werkgericht en licht je antwoord met een voorbeeld toe. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruikt van de STAR-methode. Daarbij beschrijf je aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie en Resultaat een voorbeeld, waaruit jouw eigenschap of competentie blijkt, die een collega jou toedicht.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Collegialiteit houdt in dat je je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Je ziet wat collega's nodig hebben om hun werk goed en correct uit te voeren (bijvoorbeeld spontaan informatie doorspelen). Collegialiteit betekent ook rekening houden met behoeften en belangen.
Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Vormen van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld. U bent als werkgever wettelijk verplicht om ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Er is opvallend lichamelijk contact. Let eens op of diegene jouw houding spiegelt, in gesprekken naar jou gedraaid staat en of er soms 'per ongeluk' een aanraking is. Je collega maakt veel oogcontact. Bijvoorbeeld in gesprekken met andere collega's, tijdens vergaderingen of op de vrijmibo.
Het werkplezier en de leuke band met de collega's is belangrijk om ontspannen naar het werk te gaan. Zonder contact, no fun! En zonder fun daalt de motivatie al heel snel. Daarnaast blijkt dat collega's elkaars steun en toeverlaat zijn bij een hoge emotionele belasting.
Wees proactief
Denk mee aan oplossingen voor problemen, zo laat je zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw taken. Blijf proactief, dit zal ervoor zorgen dat collega's met jou samen willen werken en je zal hierdoor uiteindelijk sneller doorgroeien dan collega's die minder proactief zijn.
Giftige collega's zijn nep.
Deze mensen hebben er geen probleem mee om te liegen, de dingen anders te doen lijken dan ze zijn of anderen te manipuleren. Ze leveren op subtiele wijze commentaar of kritiek om het werk van een ander af te kraken, vooral als ze deze persoon als een bedreiging zien.
Ratten kunnen met hun ontlasting en andere uitscheidingen zeer veel stankoverlast teweegbrengen. Vooral als de ratten in kantoorruimten het plafond bevuilen, maar ook in opslagruimten, loodsen en magazijnen kan vooral de urine van ratten veel stank geven.
Bij grensoverschrijdend gedrag brengt iemand een ander schade toe op fysiek, mentaal of emotioneel vlak. Dit uit zich bijvoorbeeld in seksuele intimidatie of zelfs seksueel misbruik, pesterijen, discriminatie of agressie. Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen, dus ook binnen organisaties en bedrijven.
Pesters beschouwen pesten als een vorm en leiderschap, een manier om situaties naar eigen hand te zetten en collega's in het gareel te houden. De resultaten lieten zien dat het merendeel van deze personen zich bevindt in een leidinggevende positie (72%) en het voornamelijk mannen zijn (60%).
Geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk worden samen ook aangeduid als grensoverschrijdend gedrag. Het zijn specifieke vormen van psychosociale belasting die schadelijke gevolgen hebben voor de lichamelijke en/of psychische gezondheid van de betreffende medewerker.