Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Anders dan auto's gebruiken scheepsdiesels geen gewone diesel maar zware stookolie. Dit is een zeer stroperig goedje, dat voor gebruik eerst opgewarmd moet worden om het vloeibaar te krijgen. Per liter kan er tot wel tweeduizend keer de hoeveelheid zwavel in zware stookolie zitten in vergelijking met gewone diesel.
'De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto's op de wereld' 'De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto's ter wereld bij elkaar' 'Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto's'.
(verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur). Op een binnenvaartschip in de continu vaart, heeft men toch een heel ander leven dan aan de wal.
Bulkcarriers/tankers
Tankers zijn geschikt voor het vervoer van vloeibare ladingen zoals ruwe olie en eetbare olieën. De grootste tankers hebben een lengte van meer dan 340 meter en een draagvermogen tussen de 320.000 en 550.000 ton.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Tot voor kort kostte de bouw van grote containerschepen circa $15 miljoen per 1.000 TEU, oftewel $ 120 miljoen voor ons voorbeeldschip. Hiervoor is 24.000 TEU aan containers per schip nodig, kosten $ 48 miljoen.
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
De tankopleggers hebben een inhoud variërend van 10.000 tot 50.000 liter.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water.In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan." De grootste haven van Europa verwacht in de nabije toekomst geen problemen met de steeds groter wordende containerschepen.
De containerreus is 400 meter lang, 59 meter breed en steekt maximaal 14,5 meter diep.
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
Aandrijving en verbruik
Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden. De Queen Elizabeth 2, bijvoorbeeld, verbruikt dagelijks 380 ton brandstof, op volle snelheid. Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen.
De Harmony of the Seas is een bakbeest van 362 meter lang met 6 grote dieselmotoren, die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie verbranden van de meest vervuilende soort.
Bij het tanken van vaartuigen kan het gaan om bunkerstations, vaste afleverinstallaties aan wal of vaste afleverinstallaties op een steiger. Een bunkerstation is een drijvend bouwsel met permanente ligplaats voor het opslaan en tanken van brandstof voor schepen.
De ILT controleert containers die de haven verlaten, vrachtwagens, schepen en goederenwagons, en voert inspecties uit bij bedrijven. De ILT voert de controles uit op basis van risicoprofielen.
Wel moet u een melding maken van een container op gemeentegrond. U mag maximaal 4 bouwcontainer voor maximaal vier weken plaatsen. Bij het plaatsen van meer containers of een langere periode, dient u een vergunning aan te vragen. Let op: u betaalt altijd precariobelasting, ook bij het maken van alleen een melding.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren. Maar er bestaat twijfel over de efficiëntie van deze gigantische containerschepen.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop.
Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals.
De huurkosten van een zeecontainer over een periode van een jaar bedraagt gemiddeld: €1,50 per dag x 365 dagen = €547,50. Hierbij gaan we uit van een 20ft container voor een periode van 2 jaar.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Infinity – 117 meter – Oceanco
Het 117 meter lange superjacht Infinity is momenteel het grootste Nederlandse superjacht. Het schip is gebouwd bij Oceanco in Alblasserdam en werd dit jaar opgeleverd.