U kunt eenvoudig de staat van de olie controleren door in de dop van het oliereservoir te kijken. Volg de fotoreeks en u weet direct of de olie moet worden ververst. Draai de oliedop er nooit af als de motor warm is. Doe dit uit veiligheidsredenen altijd wanneer de motor van uw auto koud is.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Oliepeil controleren bij een koude motor
Controleer het oliepeil met de peilstok. De olie moet tussen het MIN- en MAXstreepje staan. Er zit ongeveer een liter verschil tussen deze twee streepjes. Als de olie dichter bij het MIN-streepje ligt, kun je om te beginnen 0,5 liter olie bijvullen.
Tikkend geluid als je de motor start – als de viscositeit van de olie te dik of te dun is, zal de autoolie moeite hebben om te circuleren. Het tikkende geluid komt van de kleppen die werken om de olie te verplaatsen. Brandende geur – dit is een teken van verontreinigde motorolie of een olielekkage.
Door een klein beetje olie op je vingers te doen en vervolgens te wrijven kan je goed de structuur van de olie aanvoelen. Op het moment dat het korrelig aanvoelt betekent dit dat de olie vervuild is. Wanneer het dik en plakkerig aanvoelt is dit een teken dat de olie verouderd is.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Grofweg, en heel gemiddeld door alle type personenauto's heen, kun je veilig stellen dat een olie verversen rond de 75,00 euro zal kosten, dat is dan inclusief een nieuw oliefilter en arbeidskosten.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn. Controleer het oliepeil zeker eens per maand, tegelijk met bijvoorbeeld het peil van de koelvloeistof.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Bij te veel olie in uw auto kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Over het algemeen wordt het aangeraden de motorolie na 6000 kilometer of tenminste elk jaar te vervangen, wat het eerste van toepassing is. Ook moet de olie vervangen worden van motoren die langer dan een jaar stilstaan.
Rond de 30.000 gereden kilometers of elke twee jaar kun je het beste tijdens je grote of kleine beurt de motorolie laten verversen dit voorkomt een hoop narigheid. Zo kan er zich bijvoorbeeld Sludge / mayonaisevorming vormen op de bodem van de motor.
Als uw olie onveranderd door uw motor blijft stromen, krijgt u te maken met een waslijst aan problemen. Sterker nog, als u te lang wacht met olie verversen, verandert uw gladde en schone olie in vieze drab. Wanneer dit gebeurt, moet uw motor harder werken om door de opeenhoping van smurrie heen te komen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt. Hierdoor neemt de kans op een hoger vochtgehalte in de olie toe.
Het is raadzaam om iedere 15.000 tot 20.000 kilometer de olie te verversen. Het is even een klusje, maar daarna is alles weer schoon en kun je weer een tijd voor uit. Afhankelijk van hoe handig je zelf bent duurt olie verversen ongeveer een uur.
Nou de marges die gesteld worden zijn volkomen veilig. Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
De traditionele kleine beurt omvat het verversen van de olie en de oliefilter en het bijvullen van de andere vloeistoffen.Ook wordt de auto op een aantal punten geïnspecteerd, zodat slijtage tijdig kan worden opgemerkt. De kleine beurt wordt elk jaar geadviseerd, bij oudere auto's elke 15.000 km.
Over het algemeen hebben auto's 4-7 liter olie nodig. Deze informatie kun je in het serviceboekje vinden of in de handleiding van je auto. Vul eerst wat minder olie bij en controleer daarna het oliepeil met de peilstok.
In basis is het advies 1x per jaar olieverversen en het filter vervangen bij auto's die weinig kilometers rijden. Vaak rijden deze auto's veel korte stukjes waardoor de motorolie sterk vervuilt. In uw geval betreft het uitsluitend lange ritten en staat de auto in de winter stil.
Gemiddeld kost een kleine beurt tussen de 100 en 150 euro. Deze indicatie is exclusief de aanschaf-, vervanging- en/of reparatie kosten van specifieke onderdelen.