Haal het fietswiel uit je fiets. Controleer de remblokken: als deze volledig of oneven zijn afgesleten is het verstandig om de remblokken te vervangen. Veeg de remblokken schoon met een doek met remreiniger. Als de remblokjes erg vuil zijn, kun je de remreiniger direct op de blokjes spuiten.
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Piepen kan veroorzaakt worden door bewegende onderdelen die niet goed gesmeerd zijn, maar ook op plaatsen waar twee onderdelen elkaar raken. Vaak, maar niet altijd, is de aandrijving de schuldige. Als je wiel niet stevig vastgeschroefd is kan het ook piepen. Het balhoofd kan corroderen en beginnen piepen of kraken.
Een nieuwe remschijf is niet goedkoop, maar die gaat jaren en jaren mee. Maar daar staat wel tegenover dat de remschijven echt jaren mee kunnen. De remblokjes zijn vaak ook een stuk duurzamer dan de remblokjes voor je velgremmen. En dan zijn die remblokjes maar nipt duurder dan velgremblokken.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes.Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Het geluid kan ontstaan doordat een remblok iets beweegt en door wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Wanneer een remschijf op een verkeerde manier slijt, kan deze kromtrekken.Als dit gebeurt, schuurt de remschijf tegen de remvoering.Dit zorgt ervoor dat de remmen gaan piepen.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Shimano minerale schijfremolie is geschikt voor alle hydraulische Shimano schijfremmen. Met deze olie kun je jouw schijfremmen ontluchten, zodat ze weer remmen zoals het hoort. Deze olie wordt geleverd exclusief ontluchtingsmateriaal en schenktuit.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer.
Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10. Er zijn heel wat hydraulische systemen met verschillende olies het is dus verstandig om de technische gegevens van de fabrikant te raad plegen.
De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 1 a 2 jaar te verversen.
Bij nat weer en veel vuil willen schijfremmen nog weleen luidruchtig worden. Bovendien gaan ze enorm piepen en verlies je remkracht als je tijdens het onderhouden van je fiets per ongeluk olie over de remmen heen morst.
Het vervangen van remblokjes is op de meeste e-bikes geen eenvoudig klusje, vraag het de fietsenmaker. Dit hoeft geen dure ingreep te zijn. De blokjes zelf kosten € 15 à € 20, inclusief montage zal het ongeveer € 30 zijn.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. U remt door in hendels aan het stuur te knijpen.
De Hydraulic Mineral Oil is een hoogwaardige remvloeistof die veilig gebruikt kan worden in alle remsystemen die minerale olie gebruiken. Shimano, Magura, Tektro, FSA en Campagnolo zijn voorbeelden van merken met remsystemen die minerale olie gebruiken.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u zeker zelf de remblokken vervangen. U hoeft hier geen ervaren automonteur voor te zijn. Voor u de remblokken vervangen kunt, zult u deze eerst moeten aanschaffen. Bij Winparts bestelt u eenvoudig remblokken met uw kenteken of automodel.
Piepend geluid bij remmen
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.