Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij' ContainerfileNa het lostrekken van containerschip Ever Given in het Suezkanaal wacht de Rotterdamse haven deze weken een enorme stoet aan te verwerken containers.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Tot voor kort kostte de bouw van grote containerschepen circa $15 miljoen per 1.000 TEU, oftewel $ 120 miljoen voor ons voorbeeldschip. Hiervoor is 24.000 TEU aan containers per schip nodig, kosten $ 48 miljoen.
De containerreus is 400 meter lang, 59 meter breed en steekt maximaal 14,5 meter diep.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Het salaris ligt tussen de € 1.700 en € 6.000 bruto per maand. Het salaris hangt af van of je matroos, stuurman of kapitein bent. Je verdient meer op een internationaal schip dan in de binnenvaart.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water.In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan." De grootste haven van Europa verwacht in de nabije toekomst geen problemen met de steeds groter wordende containerschepen.
Een eenheid die op een ISO-container met een lengte van 20 voet (6,10 m) gebaseerd is. Deze eenheid wordt gebruikt als een standaardmaat voor containers van verschillende capaciteit en voor het beschrijven van de capaciteit van containerschepen of -terminals.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
'De zestien grootste schepen stoten evenveel CO2-emissies uit als alle auto's op de wereld' 'De zeventien grootste schepen ter wereld stoten meer zwavel uit dan alle auto's ter wereld bij elkaar' 'Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto's'.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop.
De hoogste gemiddelde snelheid die tijdens zo'n trip werd opgetekend, was 13,7 knopen (25 km/h). Sneller dus dan de 12 knopen (22 km/h) van de containerschepen van Maersk.
Wanneer het binnenvaartschip stroom mee heeft dan kan soms de 25 km/u gehaald worden, op stil water ligt de snelheid rond de 20 km/u, en bij stroom tegen haalt het binnenvaartschip maar een paar km per uur.
De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C is een 14-cilinder tweetaktdiesel met turbo en commonrailtechniek die 109 duizend pk levert. Dat kost wel een beetje brandstof… De motor is bestemd voor Mærsk vrachtschepen van dik 170 duizend ton. Er zijn inmiddels 25 van zulke schepen, die goederen van China naar Noord-Amerika vervoeren.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Bij grote (cruise) schepen moeten ze inklapbaar zijn, omdat ze anders een obstakel vormen bij het afmeren en in sluizen. Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Tijdens de Wereldhavendagen op zaterdag 4 september omstreeks 16.00 uur arriveerde Ever Ace bij Hutchison Ports ECT Rotterdam aan ECT Delta terminal (zuidzijde) in de Amazonehaven. Het is de eerste maal dat dit schip de Rotterdamse haven aandoet. Het werd in juli opgeleverd door Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea.
Die staan allemaal onder het toeziend oog van de hoogste in rang: de kapitein. Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
Het kapitein salaris start met een bedrag van € 2.500 bruto per maand.Afhankelijk van de eerder genoemde zaken kan dit bedrag oplopen tot ongeveer € 3.400 per maand.
Daarnaast moet u een kapiteinsbrevet van een federale maritieme instantie behalen – wat 10 jaar kan duren! Een cruiseschip kapitein moet beschikken over variërende vaardigheden, inclusief leiderschap, goed omgaan met passagiers en communicatieve en administratieve vaardigheden.
De schepen gebruiken voornamelijk brandstoffen op aardoliebasis. Om de emissie van zwaveldioxide terug te dringen zijn er limieten ingesteld voor het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen door de EU en de IMO (Internationale Maritieme Organisatie).
Hoe kan dat nou? Het bootje drukt op het water en wil zinken, maar het water duwt gewoon terug. Dat noem je de opwaartse kracht. Zolang die opwaartse kracht groter is, blijft het bootje drijven.
De meeste schepen varen op diesel, maar er zijn schepen (vooral pleziervaartuigen) die benzine gebruiken. Om die reden hebben bunkerstations voor de pleziervaart, naast diesel, ook vaak benzine in voorraad. Voor de veiligheid van de afleverinstallaties is de aanwezigheid van benzine (lichte olie) sterk bepalend.