In tegenstelling tot de Nederlandse snelwegen waar het de bedoeling is dat je zoveel mogelijk rechts rijd, geldt in de VS en in Canada dat je zoveel mogelijk in je eigen baan blijft. Rechts inhalen is dus toegestaan. Het geeft een rustig verkeersbeeld omdat de wegen vaak erg breed zijn, maar het is wel even wennen!
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
In de VS is dat één per 1.453 vierkante kilometer. Van de 50 staten hebben er 32 geen flitspalen in gebruik. In acht daarvan zijn ze zelfs bij wet verboden.
De verkeersregels in de staten kunnen enigszins verschillen, maar in algemene zin gelden de volgende snelheidszones: Binnen de bebouwde kom: 25-40 mph (40-64 km/u)Schoolzones: 15-20 mph (24-32 km/u)Buiten de bebouwde kom: 40-70 mph (64-112 km/u)
In de VS geldt daarom de regel 'keep your lane', ofwel blijf in uw rijstrook. Dat betekent dat u niet zoals in Nederland alleen voor het inhalen naar links mag gaan; u mag ook links blijven rijden, zolang u geen anderen hindert.
Toch schrikt autorijden in Amerika sommige mensen af. Verkeersregels verschillen wat van de onze en zijn niet in alle staten identiek. Toch is met een wagen door Amerika toeren helemaal niet moeilijk. Met een beetje kennis van de regels en gewoonten wordt het zelfs veel relaxter en leuker dan in Europa.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
het rijbewijs in Amerika kun je al op je 16e halen; echte rijles is in veel staten niet verplicht en het examen is vaak niet meer dan een rondje om de kerk. 20% van de Amerikaanse jongeren met rijbewijs heeft nooit rijles gehad, blijkt nu.
Het Nederlandse rijbewijs is geldig in de Verenigde Staten, ook bij het huren van een auto. Omdat verhuurbedrijven in veel staten vaak toch om een IRB (internationaal rijbewijs) vragen, wordt aangeraden voor de zekerheid IRB model 1949 mee te nemen.
Een bestuurder die een kruispunt van gelijkwaardige wegen nadert, moet voorrang verlenen aan bestuurders van rechts, tenzij door verkeerstekens anders wordt aangegeven. Op kruispunten met op alle wegen het achthoekige stopbord (voorzien van een onderbord met de tekst 4-way of All way) moet iedere bestuurder stoppen.
Vanaf 18 jaar mag er alleen in de staten New York en Michigan worden gereden en vanaf 20 jaar mag er in alle staten worden gereden. De extra chauffeur zal dan altijd boven de 21 jaar moeten zijn voor de huurcategorieën A t/m F, voor de overige categorieën is de minimumleeftijd 25 jaar.
In feite worden Regular 87, Premium 89 en Premium 91-94 RON aangeboden in de Verenigde Staten. Een maximum van 91 RON wordt aangeboden in Californië omdat de extra octaanversterker om milieuredenen verboden is. De laagste RON met 85 is in de lagere Montain-staten.
De camera's van de smartphone flitsers zijn schuin naar beneden gericht, zodat de illegale handeling, de chauffeur en het kenteken goed zichtbaar zijn. Het gezicht van de overtreder wordt meestal niet in beeld gebracht, maar wel de handen die de smartphone vasthouden.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden.
Toen eind zeventiende eeuw in Frankrijk en de Verenigde Staten grote vervoerskarren zonder bok gebruikt gingen worden voor het transport van landbouwproducten, was rechts rijden echter de meest logische keuze.
Alle 50 staten vereisen een motorklasse op je rijbewijs dat equivalent is met de motor die je huurt. Klasse M1: Toestemming om motorfietsen en scooters te huren tijdens de dag met een snelheidsbeperking van maximum 80 km/u op bepaalde snelwegen. Bekijk aub deze pagina voor meer details.
In de Verenigde Staten variëren de kosten van omgerekend 30 tot 1100 euro. De kosten voor het behalen van een rijbewijs verschillen aanzienlijk per staat. Wel moeten alle Amerikanen een gelijksoortige procedure doorlopen.
Nederlandse ingezetenen hebben geen visum nodig voor toeristische of zakenreizen bij een bezoek van maximaal 90 dagen aan de Verenigde Staten, maar moeten wel een elektronische inreisvergunning (ESTA) en een geldige retour- of doorreisvliegticket hebben.
In landen van de Europese Unie (EU) mag u rijden met een geldig Nederlands rijbewijs. In landen buiten de EU heeft u daarnaast soms een internationaal rijbewijs nodig. Als u in het buitenland gaat wonen, gelden soms andere regels.
Het Amerikaanse middelbare schoolsysteem duurt 12 jaar en als uitwisselingsstudent word je in de 10th, 11th of 12th 'grade' geplaatst. Een lesuur duurt circa 60 minuten en daarna wissel je van klaslokaal voor het volgende vak.
Er zijn 3 verplichte vakken: Engels, Wiskunde, Geschiedenis. Sommige scholen hebben ook wetenschap nodig. Als je ervoor kiest om het Diploma te behalen (alleen voor studenten van graad 12), moet je ook andere verplichte vakken volgen.
Is het rijbewijs afgegeven door een ander land dan een EU- of EER-land of Zwitserland? Dan mag u ermee rijden, als u hier komt voor uw werk of voor vakantie. Gaat u in Nederland wonen, dan mag u nog 185 dagen met het rijbewijs blijven rijden. Daarna heeft u een Nederlands rijbewijs nodig.
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Waarom? Soms wordt beweerd dat links rijden veiliger is. De bestuurder zou met zijn rechteroog – bij de meeste mensen dominant – het tegemoetkomende verkeer beter kunnen zien. Verder schakelt hij of zij dan met de linkerhand en houdt de rechterhand, bij de meeste mensen beter ontwikkeld, aan het stuur.
Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.