Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt.
Dekkingen oldtimerverzekering
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Wel is het zo dat je bij een oldtimer verzekering geen schadevrije jaren kan opbouwen. Je krijgt dus geen korting op je maandelijkse premie als je een jaar geen schade hebt gereden met je oldtimer.
Je kunt je auto, motor, camper of bromfiets als oldtimer verzekeren als deze aan de volgende voorwaarden voldoet: Het voertuig is ouder dan 25 jaar. Het voertuig is lichter dan 3.500 kilo. Je rijdt minder dan 7.500 kilometer per jaar met het voertuig.
U kunt rondtuffen met een oldtimer vanaf 15.025 euro, maar voor een exclusief model betaalt u een veelvoud van dat bedrag. Reken daarnaast op jaarlijkse kosten van zo'n 1.635 euro.
Ook de inschrijving dient op naam van een privépersoon te staan om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling voor oldtimers. U mag niet op de openbare weg rijden in december, januari en februari tenzij u binnen die periode naar het keuringsstation gaat.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als:uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet vóór 1 november.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Vandaag geldt voor oldtimers nog steeds de minimumleeftijd van 25 jaar. Vanaf deze leeftijd geniet je van fiscale voordelen en kan je een O-plaat aanvragen (na een éénmalige keuring). In een Europese Richtlijn (gestemd in april 2014) werd echter bepaald dat de leeftijd op 30 jaar moet worden gebracht.
Indien u uw oldtimer om het even waar en wanneer wilt kunnen gebruiken, moet u hem als een gewone auto inschrijven en dus de standaard technische keuring laten ondergaan. Welke vorm van inschrijven u ook kiest, u betaalt sowieso minder belastingen.
Kortom: koop vooral een oldtimer als je het heel erg leuk vindt en richt je niet te veel op het geld dat je er mogelijk mee kunt verdienen. Zie het als een hobby, en dan heb je er ook het meeste plezier van. En je leert heel erg veel door het sleutelen aan een oldtimer.
Voor een klassieker die is getaxeerd en schade oploopt, krijgt u tot maximaal de volledige taxatiewaarde vergoed. Houd wel rekening met de geldigheid van het taxatierapport! Over het algemeen moet uw oldtimer om de drie jaar opnieuw worden getaxeerd.
Proefrit maken
Kijk of alles goed werkt. Let op eventuele slijtage sporen en de algehele indruk van de oldtimer. Let op de besturing, remmen, eventuele roest, beenruimte, de vering, het geluid en het zicht. Vraag altijd om een aankoopkeuring.
Ter herinnering: met je oldtimer van minder dan 30 jaar (en zo zijn er steeds minder nu de overgangsregeling de minimumleeftijd van 25 naar 30 jaar opschroeft) moet je jaarlijks naar de keuring, met een exemplaar van 30 tot 50 jaar om de twee jaar en met een klassieker van ouder dan 50 jaar moet je om de 5 jaar ...
Vroeger, heel vroeger, had je een speciale 60-dagenkaart waarmee je met je oude auto de weg op mocht. In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar. Toen deze 'leeftijdsgrens' verhoogd werd van 25 naar 40 jaar waren bepaalde auto's die eerst wél oldtimer waren plots géén oldtimer meer.
1. Toyota Land Cruiser 70. De Toyota Land Cruiser is een onverwoestbare 4×4. Je kan de 70-reeks zelfs vandaag nog nieuw kopen in bepaalde delen van de wereld.
Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze.
Een oldtimer met een O-nummerplaat mag je ook nu niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik. Je mag er al evenmin woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer mee doen.