Maar waarom zijn deze motoren zo populair? Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Euro 6 legt uitstoot aan banden
Ook benzineauto's moeten voldoen aan strikte regels voor de uitstoot van koolwaterstoffen en fijnstof. De emissieklasse geeft aan hoeveel vervuiling een voertuig uitstoot. Een emissieklasse 6 is het schoonst en een emissieklasse van 0 het meest vervuilend.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6.
Ook benzineauto's moeten voldoen aan dezelfde Euro 6d-normen. Toch biedt de aanschaf van een Euro 6d-versie momenteel geen voordelen ten opzichte van een versie die voldoet aan eerdere normen, afgezien van de duidelijk lagere impact op het milieu. Als dat voor u de belangrijkste reden is, is het wellicht de moeite waard om hybride opties of elektrische auto's te overwegen.
Hoewel de emissielimieten voor Euro 6 ongewijzigd zijn gebleven, is de methode voor het meten van prestaties in de loop der jaren bijgewerkt. Euro 6c staat voor voertuigen die zijn getest volgens de WLTP-normen, terwijl Euro 6d-TEMP en Euro6d staan voor auto's die zijn getest volgens RDE (Real Driving Emissions) .
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Het zat er al aan te komen maar nu is het ook echt officieel: in 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit heeft het Europees Parlement samen met de lidstaten besloten.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie, waarbij een diesel aangedreven voertuig net zo schoon rijdt als een benzine aangedreven voertuig. Daarbij wordt vooral gekeken naar de uitstoot van stikstofoxiden en roetdeeltjes.
Als uw auto op of na 1 september 2015 is geregistreerd of het model op of na 1 september 2014 is goedgekeurd, moet deze voldoen aan de Euro 6-norm . Dit is echter niet gegarandeerd en om zeker te zijn, moet u bij de fabrikant van uw voertuig of in het V5C-logboek nagaan wat de Euro-classificatie van de motor van de auto is.
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Dieselauto's met emissieklasse 5 of 6 of auto's op benzine, LPG of CNG mogen zeker nog tot 1 januari 2030 de milieuzone in.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Geen nieuwe oldtimers in 2028
Maar ook de regeling voor auto's van 40 jaar of ouder is eindig. In 2028 komt er een einde aan de regeling. Dit betekent dat als je een auto van 1988 of een later bouwjaar rijdt, hij volgens de wet nooit een oldtimer kan worden.
Wat zeker is, is dat vanaf 1 januari 2050 benzineauto's niet meer op de weg mogen komen, mits de plannen doorgaan. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de waarde en bruikbaarheid van benzineauto's die je nu bezit of overweegt te kopen.
Wie nu een nieuwe bedrijfswagen op benzine of diesel koopt, koopt dus een Euro-6. Daarmee mag je tot 1 januari 2028 in zero-emissiezones rijden. Vanaf 1 januari 2028 zijn alleen emissieloze auto's (elektrisch, waterstof) nog toegestaan in de zero-emissiezones.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Dat zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Op het gebied van NOx doet met name de moderne Euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto's. Fijnstof zijn kleine deeltjes, veelal roet, maar ook remstof, die schadelijk zijn voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld steden negatief beïnvloeden.
Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik. Een elektrische auto past bij verschillende profielen, maar vereisen voldoende laadmogelijkheden.
Als u meer dan 24.000 kilometer per jaar rijdt, dan wegen de extra kosten van een dieselauto op tegen de besparing die u realiseert door het betere brandstofverbruik.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.