Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Bij regelmatig motorrijden blijkt gemiddeld een afname van 28% van het stress hormoon Cortisol plaats te vinden. Het is dus niet voor niets dat zoveel motorrijders aangeven dat ze de stress van de dagelijkse beslommeringen even van zich af kunnen zetten.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Motorrijden is gezond voor je!
De claim van motorrijders dat er geen betere manier is om van stress af te komen dan een stukje te rijden wordt in deze studie bevestigd. In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Rij je alleen in de zomer bij mooi weer, of rij je dagelijks naar je werk op 75 km afstand van je woonplaats. Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Met een A1-rijbewijs heb je de mogelijkheid om motorfietsen met een maximaal vermogen van 11 kW (125 cc of sommige elektrische motoren) te rijden. Motoren met een vermogen van 11 KW zijn ideaal voor beginnende motorrijders.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden.
Viaducten en bruggen worden rond het vriespunt ook sneller glad. Verder moet je bij het uitgaan van de bocht rustiger op het gas gaan en is het wijs meer afstand te houden. Bij regen of gladheid is je remweg een stuk langer. In de winter kun je prima motorrijden, motorrijden met sneeuw en ijzel is wel af te raden.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Minimum- en maximum lichaamslengte? Wat veel mensen zich afvragen is of je te klein kunt zijn om te kunnen motorrijden. Het antwoord daarop is nee.
Wanneer rijles en rijexamen lichte motor (categorie 1)?
Een lichte motor heeft een vermogen van maximaal 11 kW. U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens. Je bent dan rond de €800 tot €1200 kwijt aan motorrijlessen.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
Probeer zowel op de openbare weg als op circuit gebruik te maken van een waterdicht pak of regenoverall. Dit maakt het rijden veel aangenamer en vermijdt koude door een combinatie van regen en wind. Koude zorgt ervoor dat je verkrampt, wat er op zijn beurt toe leidt dat je minder soepel rijdt.
Ook de belasting, verzekeringen en de kosten voor onderhoud liggen voor een motorfiets aanzienlijk lager dan bij een auto. Bovendien is het aanschafbedrag van motoren ook niet zo hoog als die van auto's. Rijdt u vaak alleen of met zijn tweeën in de auto? Dan is het kopen van een motor een goed idee!
Stoer maar vooral flexibel
Met echt zomerweer is rijden op een motor niet alleen meer praktisch, maar ook veel fijner dan rijden in de auto. Je hebt minder last van de warmte (zelfs met een motorpak aan en een helm op) en kunt onderweg heerlijk genieten van de frisse lucht.