De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Gemiddeld vliegt de helikopter tijdens de rondvluchtdagen ongeveer 185 km per uur. De topsnelheid ligt op 230 km per uur. In een kwartier kan dus een ronde van circa 45 kilometer worden gevlogen. In een half uur ongeveer 90 km.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4). Deze helikopters worden ingezet in vooraf vastgestelde inzetgebieden.
Het heli-MMT Nijmegen, Lifeliner 3, is gestationeerd op vliegbasis Volkel. MMT Nijmegen wordt in de meeste gevallen ingezet in de regio's Brabant Midden, Zuid en Noord; Gelderland; Noord- en Midden- Limburg en (Zuidoost-) Utrecht en in een stukje Duitsland.
De helikopter kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen. Het MMT kan daarmee in 30 minuten aan de rand van het gebied zijn waarin ze werken. De vlucht naar Terschelling bijvoorbeeld duurt zo'n 25 minuten.
De Lifeliner 4 is operationeel vanaf het vliegveld te Eelde. De standplaats is dan ook in Eelde. De dekkende regio's zijn Groningen, Friesland, Drenthe, IJsselland en Waddeneilanden (excl. Texel) waarin de helikopter actief is.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Airbus Helicopters H155 (€9,4 miljoen)
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Onvoorziene uitgaven, zoals die voor een traumahelicopter, worden dan vergoed. Ook de niet-gebruikte skilessen, skipas en schade aan of diefstal van uw wintersportuitrusting is verzekerd.
Dit gebeurt op een vast toerental, dat varieert per type helikopter. Een Eurocopter Super Puma bijvoorbeeld, heeft een rotortoerental van 275 omwentelingen per minuut, een Robinson R44 heeft een hoger toerental van 408 omwentelingen per minuut.
Gemiddeld zes keer per dag en 2000 keer per jaar.
Om helikopterpiloot te worden moet je in ieder geval de HAVO doen en eigenlijk kun je daarna meteen naar een pilotenschool. Het is het beste engels, wiskunde, en natuurkunde in het pakket te hebben want daar heb je veel aan tijdens de pilotenopleiding.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Geïnteresseerden in een baan als ambulanceverpleegkundige dienen eerst te solliciteren bij een regionale ambulancevoorziening (RAV). Als je bent aangenomen zal de RAV je vervolgens bij de Academie voor Ambulancezorg inschrijven voor de initiële opleiding tot ambulanceverpleegkundige.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
In België is de Mobiele Urgentiegroep (MUG) inzetbaar. Deze bestaat minstens uit een urgentiearts en een verpleegkundige met de bijzondere beroepstitel in de spoedgevallen en intensieve zorgen. Sommige ziekenhuizen bemannen hun MUG ook met een chauffeur.
IC-transporthelikopter Lifeliner 5 verhuist tijdelijk van Volkel naar Leeuwarden - Mobiel Medisch Team Radboudumc verhuist mee - Radboudumc.
Artsen mogen onder andere: onder narcose brengen, inbrengen van een thoraxdrain (buisje in de borstholte plaatsen voor weg laten lopen van bloed of lucht), bepaalde medicatie per infuus en medicatie ter ondersteuning van de bloedsomloop.