Een medewerker tankt het vliegtuig, meestal vanuit de hydrantput op de vliegtuig opstelplaats (VOP). Op deze put kan een speciale wagen, die we een dispenser noemen, een slang aansluiten. De andere kant van de slang wordt aan de vleugel van het vliegtuig gekoppeld en zo kan er getankt worden.
Het te tanken vliegtuig nadert de tanker van achteren en van beneden.Zodra het binnen bereik van de arm is, stuurt de boom operator het uiteinde in de vulopening van het ontvangende vliegtuig. Bij de KC-135 ligt de boom operator op zijn buik achter in het toestel.
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Op grote hoogte, waar vliegtuigen vaak vliegen, kunnen de temperaturen sterk dalen. Benzine heeft een aanzienlijk hoger vriespunt dan AVGAS, waardoor het niet geschikt is voor gebruik in vliegtuigen . Het gebruik van benzine bij extreme kou kan leiden tot motorcomplicaties of zelfs tot een storing.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Gemiddeld kost Jet-A-brandstof in 2024 ongeveer $ 6,20 per gallon in de VS, maar in sommige gebieden met veel vraag stijgen de prijzen tot $ 8,00 per gallon. Dat lijkt misschien niet veel, totdat je bedenkt dat zelfs kleine jets tot 200 gallons per uur kunnen verbranden.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken. Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Vliegtuigen hebben brandstof nodig om te vliegen. Maar het maken en gebruiken van brandstof zorgt voor schadelijke uitstoot, zoals CO₂. Dit broeikasgas houdt hitte vast en warmt de aarde op. SAF is een beter alternatief voor gewone vliegtuigbrandstof en heeft een lagere milieu-impact.
Op Schiphol vindt er 350 tot 400 keer per jaar een doorstart plaats. Hoe wordt een doorstart uitgevoerd? Een doorstart is een standaardonderdeel van de vastgestelde en voor piloten gepubliceerde naderingsprocedure. Er is dus een standaardbeschrijving van de manier waarop een doorstart moet worden uitgevoerd.
Belangrijkste punten. Vliegtuigen moeten mogelijk brandstof dumpen voor de landing om gewicht te besparen in noodgevallen of vanwege onderhoudsproblemen. Niet alle vliegtuigen zijn uitgerust met brandstof-dumpsystemen ; doorgaans hebben alleen grotere, breedrompige vliegtuigen deze mogelijkheid, zoals vereist door de FAA.
Deze tanker kan 1.200 gallons brandstof per minuut overbrengen naar een ontvanger via de giek en 400 gallons brandstof per minuut via het slang- en droguesysteem. De tanker kan twee vliegtuigen tegelijkertijd bijtanken.
Tanken: De meeste tankers zijn pompwagens. Ze fungeren als een verbinding tussen het vliegtuig en het brandstofdepot, en pompen kerosine uit “uitlaten” die in de grond zijn ingebed in het vliegtuig .
Een vliegtuig kan al op diesel vliegen alleen is dit minder schoon omdat dit monder goed verbrand word dan diesel. Vanwege de calorische waarde van kerosine. Ergo, de hoeveelheid energie die een bepaalde hoeveelheid van een brandstof levert.
Vliegtuigen zijn superefficiënt
Dat is echt fantastisch. Een luchtvaartmaatschappij kan brandstof kopen voor een betere prijs dan wij bij het tankstation. Het zal ongeveer $ 1 per gallon kosten. Dus, uw vlucht van twee uur kost $ 10 aan brandstofkosten.
Daarom even omgerekend naar het verbruik per kilometer per persoon. Dit verbruik ligt voor een gemiddeld passagiersvliegtuig rond de 0,030 liter per passagier per kilometer per persoon. Anders gezegd: met 1 liter kerosine, kan het vliegtuig 1 passagier 32 kilometer vervoeren.
Tijdens het vliegen worden broeikasgassen uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Daarnaast veroorzaakt vliegverkeer lucht- en geluidsvervuiling, met schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstof die onze lucht en natuur aantasten. En geluidsoverlast voor mensen die in de buurt van luchthavens wonen.
Naarmate u meer passagiers toevoegt, neemt de hoeveelheid emissies die uw gezelschap produceert toe tijdens een vlucht. Daarentegen neemt de hoeveelheid broeikasgasemissies, die warmte vasthouden en leiden tot opwarming van de aarde, per persoon af tijdens het rijden. Het break-evenpunt voor rijden versusvliegen in dit voorbeeld is 2,03 personen.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Er zijn momenteel gecertificeerde dieselaangedreven lichte vliegtuigen beschikbaar en een aantal bedrijven ontwikkelt nieuwe motor- en vliegtuigontwerpen voor dit doel. Veel van deze vliegtuigen draaien op gemakkelijk verkrijgbare straalbrandstof (kerosine) of op conventionele autodiesel.
Door zijn vier motoren verbruikt de A380 een zeer hoge 320.000 liter kerosine per tank.
Het is gebaseerd op benzine met een hoog octaangehalte . De Avgas is verdeeld in twee typen: Avgas 100: Vliegtuigbenzine met een hoog loodgehalte, omdat het een aanzienlijk deel loodtetraethyladditief bevat om het detonatiegeluid van vliegtuigmotoren te dempen en te verminderen. De kleur is groen.