Ja, dat kan. De gemeente kan u een overzicht leveren van instanties die uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) hebben geraadpleegd. Het overzicht is gratis. U kunt het op drie manieren aanvragen: online, bij een Stadsloket of schriftelijk.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Alle overheden gebruiken de BRP, van gemeente tot de Belastingdienst. Als een adresregistratie niet klopt, kan dat de overheid en dus alle belastingbetalers geld kosten. Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Als de gemeente vermoedt dat u onjuist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP), kan een adresonderzoek worden gestart. Dat werkt als volgt: Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u.
De gemeente start het adresonderzoek door het plaatsen van een aantekening in onderzoek bij het adresgegeven op de persoonslijst van de betrokkene. Op het moment van het bijwerken van de BRP begint het adresonderzoek. (Het gaat om een aantekening bij het adresgegeven in de zin van artikel 2.26 van de Wet BRP.
Bij uithuiszetting moet iemand zijn huis verlaten na een besluit van de rechter, of soms van de burgemeester. Dit wordt ook wel ontruiming genoemd. Uithuiszetting kan gebeuren als iemand de huur niet betaalt of overlast veroorzaakt. Zoek snel hulp en houd goed contact met de verhuurder.
Uitschrijven weigeren
Hier kun je wel iets tegen doen. Je kan dan de gemeente om hulp vragen. Zij zullen een onderzoek instellen naar de woon- en verblijfplaats van je ex. Als blijkt dat de ex inderdaad ergens anders woont, dan kan hij/zij een boete verwachten.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Nee. Alleen de ambtenaren die daarvoor geautoriseerd zijn door de politie. Omdat de politie zulke gevoelige persoonsgegevens verwerkt, stelt de wet strikte eisen aan het systeem dat regelt wie waar toegang toe heeft.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Minister Plasterk van BZK wil verhuurders geen inzage geven in persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP).
Kosten. Een adresonderzoek is gratis.
Een adresonderzoek duurt in de meeste gevallen maximaal 3 maanden. Na afloop van het onderzoek krijgt u een brief over de resultaten. Als blijkt dat de persoon inderdaad niet meer op het adres woont, dan wordt hij of zij uitgeschreven.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven. Wilt u weten wie uw gegevens kan inzien? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.
Als iemand in een gemeente verblijft maar geen vast woonadres heeft, dan is het mogelijk om een zogenoemd briefadres te krijgen. Vanaf 1 januari 2022 is een gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres.
In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de Basis Registratie Personen op het uittreksel laten vermelden. U kunt het uittreksel aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Het is dus afhankelijk van in welke gemeente u woont om te kunnen beoordelen welke regels op de woning van toepassing zijn. Het zal in veel in gemeenten in beginsel niet toegestaan zijn om met twee gezinnen een woning te bewonen.
Inwonen. Voor inwonen gelden dezelfde regels als samenwonen. Via het formulier inwoning geeft u aan wie er bij u komt wonen.