Mannen hebben een negatievere invloed op andere bestuurders volgens dit onderzoek: 73% tegenover 54% bij vrouwen. Daarnaast rijden mannen tussen de 18 en 24 jaar de meeste schade.
Uit cijfers van Justitie van Veiligheid blijkt dat Nederlandse mannen in de auto twee keer zo veel kans hebben op een ongeval dan vrouwen. Op de motorfiets is dat verschil nog veel groter. Mannelijke motorrijders zijn tien keer zo vaak (!) betrokken bij een ongeluk dan vrouwelijke.
De meeste verkeersslachtoffers waren fietsers (270) en inzittenden van een personenauto (194). Onder de verkeersdoden in de auto waren 134 bestuurders en 60 passagiers. Daarnaast overleden 71 voetgangers, 32 bromfietsers, 46 motorrijders en 53 bestuurders van een scootmobiel.
Mannen kunnen beter omgaan met een auto en hebben meer gevoel voor autorijden. Daarnaast hebben mannen een beter reactievermogen en nemen ze verkeerssituaties beter waar. Vrouwen doen iets langer over het behalen van hun rijbewijs, maar ze rijden veiliger.
Iets meer dan 33 procent vindt dat jongeren beter rijden en 25 procent vindt dat beide even goed in het verkeer zijn. Mannen vinden dat ouderen het beste autorijden (42,1%) of dat ouderen en jongeren beide even goed (31,6%) rijden, terwijl vrouwen helemaal niet vinden dat jongeren en ouderen even goed kunnen rijden.
Uit een onderzoek van vergelijkingswebsite hoyhoy.nl is gebleken dat in het algemeen vrouwen even vaak schade rijden als mannen, maar dat de schade van mannen veel hoger oploopt. De schade van mannen ligt gemiddeld 14% hoger dan de schade van vrouwen.
De Engelse prijsvergelijker Compare The Market concludeert dat Japanse automobilisten de beste ter wereld zijn. Nederland volgt op een zeer respectabele tweede plek. Op plek drie tot en met vijf vinden we Noorwegen, Estland en Zweden.
De meeste vrouwen kunnen niet autorijden. Geen grap; ze zijn er niet goed toe in staat – fysiek gezien dan. Dat komt doordat hun benen gemiddeld korter zijn dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken.
Zo staat het wereldrecord honderd meter sprint voor mannen op 9,58 seconden, terwijl de snelste vrouw deze afstand in 10,49 seconden liep. Op het eerste gezicht logisch, want mannen zijn sterker, ze hebben meer spieren en zijn van nature sportiever.
U bent een vrouw
Helaas is het geen fabel dat mannen een beter richtingsgevoel hebben dan vrouwen. Al er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Uit Noors onderzoek bleek dat mannen beter zijn in het ordenen van visuele informatie in hun brein.
De meeste doden in het verkeer vallen onder ouderen: in 2023 waren 375 (55%) verkeersdoden 60 jaar of ouder. Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2023 waren dat er 20 (3%).
In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8]. Dit komt vooral doordat mannen over het algemeen vaker en meer motorrijden dan vrouwen, hoewel het aandeel vrouwelijke motorrijders in de meeste OECD-landen toeneemt [9].
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (62% van het totaal aantal verkeersdoden), gevolgd door provinciale wegen (16% van het totaal) en wegen van het Rijk (10% van het totaal). De minste doden vallen op wegen van overige wegbeheerders zoals waterschappen (1% van het totaal).
Het CBS berekende dat in 2019 465 mannen en 196 vrouwen stierven door een verkeersongeval in Nederland. Van de verkeersdoden in 2019 is dus 70 procent een man. Zulke percentages zien we al jaren op rij. In 2020 nam het aantal vrouwelijke verkeersdoden met bijna 20 procent af tot 157.
Bij professionele marathons (26,2 mijl / 42,2 km) zijn vrouwelijke atleten ongeveer 12% langzamer dan mannelijke atleten . En in een review van 50 en 100 mijl ultramarathons ontdekten onderzoekers dat vrouwelijke atleten op de 50 mijl afstand 9% langzamer waren dan mannen en slechts 4% langzamer op de 100 mijl afstand.
Allereerst hebben niet alleen mannen een adamsappel, maar ook vrouwen, die is alleen minder zichtbaar. En om dat langwerpige stuk kraakbeen als vloek te zien is eigenlijk heel onaardig, want het vervult een belangrijke rol.
Uit onderzoek van een Britse verzekeringsmaatschappij blijkt juist dat vrouwen beter rijden dan mannen. Bij het onderzoek mochten respondenten een maximum van 30 punten weggeven. Vrouwen haalden 23,6 punten en mannen 19,8 punten.
In 2022 waren vrouwelijke automobilisten goed voor iets meer dan de helft van alle bestuurders met een rijbewijs in de Verenigde Staten , met ongeveer 119 miljoen vrouwelijke bestuurders vergeleken met 115,2 miljoen mannelijke bestuurders. Het totale aantal bestuurders met een rijbewijs bedroeg ongeveer 235,1 miljoen.
Waarom komen vrouwen sneller aan dan mannen? Bij vrouwen worden in het algemeen voedingsstoffen veel makkelijker omgezet in vet dan bij mannen. Dit komt door hormonen en biologische factoren. Dit heeft te maken met het voortplantingssysteem van het lichaam.
Japan is de thuisbasis van 's werelds beste coureurs
Het is officieel: de veiligste bestuurders ter wereld zijn te vinden in Japan! De bloedalcohollimiet is vrij laag, met 0,03 g/dl, vergelijkbaar met landen als Chili en Tsjechië, en het heeft het hoogste positieve sentiment op sociale media voor termen gerelateerd aan rijden, met 33,4%.