De vario is een onderdeel dat uitzet naarmate het motorblok sneller ronddraait.Hierdoor neemt de diameter toe en de snelheid van het achterwiel daardoor ook. Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele 'maximum' snelheid vanaf fabriek niet kan halen.
Een variateur of vario, is een belangrijk onderdeel van het variomatic systeem. Het is een soort automatische versnellingsbak en zorgt er dan ook voor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen.
Het effect van een "race" / "snelle" vario (bv polini/malossi/. topperformance) is dat hij sneller is en harder rijd. Dit komt omdat de de wand schuiner is en soms is de diameter ook groter dan de orginele vario. Hierdoor kan de V-snaar sneller omhoog "klimmen".
Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of Piaggio Zip momenteel 40 km/u op de teller en wil je hem 34 km/u laten rijden? Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig.
Lichte rolletjes hebben een snellere rotering (meer toeren) nodig om het proces in gang te zetten, terwijl de zwaardere rolletjes met minder toeren dezelfde druk kunnen realiseren.
Variateur MULTIVAR van Malossi. Deze sport variateur zorgt ervoor dat het beschikbare vermogen van de motor beter wordt afgegeven. Hierdoor zal de scooter beter accelereren en tevens zal de topsnelheid ligt toenemen. De MULTIVAR variateurs worden door de ingenieurs van Malossi zelf ontworpen en getest.
Welk merk variateurrollen is voor mij geschikt? Onze keuze voor a-kwaliteit is het bekende merk Malossi en voor een goed alternatief is MKX een goede keuze! Wanneer je een standaard afstelling hebt zijn de rollen van MKX een prima keuze!
Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller.
De 90 Nm middenmotor is de optimale krachtbron voor heuvel- en zelfs bergachtig terrein.
De scooter zal ongeveer 40 km/u rijden en veel sneller optrekken. Wil je geen problemen op de rollerbank? Dan kun je de varioring gebruiken, waarmee je de scooter kan begrenzen rond 34 km/u.
Iedereen weet dat een vario in het gemiddelde geval bij goed onderhoud en normaal gebruik een goeie 10.000u mee kan gaan.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Ja, dit kan PowerSeal.Echter moet er wel een overmaat zuiger beschikbaar zijn.
Het boetebedrag is afhankelijk van hoeveel harder je scooter rijdt. Tot en met tien kilometer per uur gaat het om een boete van 60 euro. Van elf tot en met vijftien kilometer per uur gaat het om een boete van 120 euro. En bij meer dan vijftien kilometer per uur te snel gaat het om een boete van 250 euro.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Ja, het is strafbaar als je scooter harder kan dan 45 kilometer per uur, ook al houd je je verder aan de juiste snelheid. Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag.
Welke variorollen heb ik nodig in mijn scooter? De 7,5 gram originele variorollen van Piaggio/Vespa zijn aan te raden voor de beste afstelling bij een Piaggio Zip of Vespa Sprint/Primavera iGET 4t 3v met brom, Malossi of THNDR ECU, 80cc of begrenzer en Malossi variateur.
Deze variorollen zijn een belangrijk onderdeel van de scooter, omdat ze ervoor zorgen dat deze vanuit stilstand hoge snelheden behaalt, zonder dat je hoeft te schakelen. Eigenlijk werken de variateur en de koppeling samen als een soort automatische versnellingsbak.
De variateur wordt ook wel vario genoemd en laat jouw scooter op een constant toerenaantal draaien. Het wordt ook wel gezien als een automatische versnelling. Een variateurset bestaat uit onder andere uit variateurrollen en poelies.
Deze nieuwe Polini variateur is speciaal ontworpen voor de Peugeot / Sym 50 4-takt motoren en geeft deze een betere verdeling van het vermogen op elk toerental. Dit resulteert in een betere acceleratie en hogere topsnelheid.
De drukveer zorgt ervoor dat de koppeling bij het juiste toerental aangrijpt. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je sterkere drukveren nodig. Bij te veel toeren kun je beter kiezen voor minder sterke drukveren.
Een analoge toerenbegrenzer werkt voor bijna alle gangbare scooters of bromfietsen met een 2-takt of 4-takt motor. De begrenzers werken niet bij motoren met directe injectie en scooters met een elektronische startonderbreker!