De afzender respectievelijk geadresseerde is verantwoordelijk voor het laden en lossen. Zelfs indien de chauffeur deze handelingen zelf uitvoert, gebeurt dit onder toezicht, controle en verantwoordelijkheid van de afzender of geadresseerde.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Toch houdt ook de vervoerder een verantwoordelijkheid. De vervoerder is verplicht de lading te controleren. Als de vervoerder, in de praktijk is dit natuurlijk de chauffeur, vast stelt dat er verkeerd beladen is, moet hij dit melden aan de afzender.
De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar). Dat kunnen andere partijen zijn.
Over het algemeen, duurt het handmatig lossen van een vrachtwagen ongeveer 30 minuten, afhankelijk van het type product en het gewicht. Door deze handeling te automatiseren, wordt de benodigde tijd teruggebracht tot minder dan 10 minuten.
Stoppen mag, wanneer de chauffeur in de buurt blijft. Op een door dit bord aangegeven plaats mag alleen geladen en gelost worden door bestuurders van voertuigen. Ondanks de afbeelding van een vrachtauto geldt dit bord ook voor andere voertuigen. Overigens is parkeren bij dit bord verboden.
Laden en lossen mag nog niet als je 13/15 bent, maar voor 16/17-jarigen komt het niet meer in het rijtje met dingen die je niet mag voor. Wat betekent dat het mag. Maar zeker als je nooit echt serieus zwaar werk hebt gedaan of gesport, kan dat de eerste tijd goed tegenvallen.
Volgens dit artikel moet de vervoerder 'de belading, stuwing en eventuele overbelading controleren'. Als er iets mis is, moet de vervoerder dit aantekenen op de vrachtbrief. Als de vrachtauto toch overbeladen wordt, mag de vervoerder de overeenkomst opzeggen of de belading zelf opnieuw uitvoeren.
De AVC 2002 (2015) stelt duidelijk dat de afzender (opdrachtgever) de vrachtbrief moet opmaken. Deze moet ervoor zorgen dat de goederen op de afgesproken plaats, tijd en wijze aan de vervoerder worden geleverd. De vrachtbrief en eventueel andere documenten moeten daarbij zijn gevoegd.
Transportrisico. De wet bepaalt dat het risico voor de goederen pas over gaat op de koper op het moment dat hij (of een door hem aangewezen derde) het product ontvangt. Dat betekent dat de verkoper aansprakelijk is voor schade die optreedt tijdens het vervoer. Hierbij gaat het om fysieke inontvangstneming door de koper ...
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
De belangrijkste hoofdregel, over wie er verantwoordelijk is voor de ladingzekering, staat in art. 4 lid 1e: de afzender moet laden, stuwen en lossen. Dit verandert wanneer de partijen anders afspreken en dit schriftelijk vastleggen.
Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is.
Elke vrachtwagenchauffeur in het beroepsgoederenvervoer moet in het bezit zijn van een verklaring van dienstbetrekking. Deze wordt ook wel de werkgeversverklaring genoemd. Een transportondernemer is verplicht deze verklaring te geven aan alle chauffeurs die bij de ondernemer in loondienst zijn.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Na 6 uur onafgebroken werken bent u verplicht een pauze te nemen. Indien u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken werkt op één dag, bent u verplicht 30 minuten pauze te nemen. Indien u langer dan 9 uur onafgebroken werkt, moet u een pauze nemen van minstens 45 minuten.
Controle door politie, inspectie
De vrachtbrief is, samen met vergunningen/diploma's e.d. het document waarop (inter)nationale handhavers controleren of u gerechtigd bent de goederen te transporteren.
Volgens de CMR-condities (zie verder) geldt als "afzender": de contractuele wederpartij van de vervoerder, oftewel de opdrachtgever tot het vervoer. Dat is dus niet per se degene waar de goederen geladen worden. Immers, ook de ontvanger kan opdracht hebben gegeven tot het vervoer, bv. bij een "af fabriek" aankoop.
In vrijwel alle landen is het verplicht om een vrachtbrief in de vrachtauto aanwezig te hebben. De meest gebruikte vrachtbrieven in het wegvervoer zijn de AVC-vrachtbrief voor binnenlands vervoer en de CMR-vrachtbrief voor internationaal vervoer.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Weeglussen in Nederland,plus de Boeteberekening. A 1; THV Apeldoorn. A 2; THV Born. A 4; THV Schiphol.
Om geluidsoverlast te voorkomen zijn de toegestane piekniveaus bij laden en lossen in de bewoonde omgeving als volgt vastgesteld: Tussen 7.00 en 19.00 uur: Geen beperking. Tussen 19.00 en 23.00 uur: Piekniveau 65 dB(A) Tussen 23.00 en 7.00 uur: Piekniveau 60 dB(A)
Voor het laden en lossen van ongepalletiseerde goederen kan een bandtransporteur of rollenbaan worden gebruikt. Deze optie wordt vaak gebruikt bij het lossen van containers met losse colli.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.