Controleer of er niemand in de lift opgesloten is Kalmeer altijd de persoon in de lift en geef aan dat er hulp onderweg is. Bel bij een medische noodsituatie altijd 112. In andere gevallen kunt u de storingsdienst bellen. Zij sturen dan direct een monteur op pad om de persoon te bevrijden.
Communicatie met de lokale brandweer
U moet de noodtelefoon van de lift activeren en de lokale brandweer bellen als u vastzit in een lift. Als de noodsituatie langer dan 30 minuten duurt, moet u contact opnemen met de politie. Zij sturen een lifttechnicus naar uw locatie.
Blijf rustig.Een lift kan niet naar beneden vallen en je kunt gewoon blijven ademen.Druk op de alarmknop of bel de storingsdienst. Niet bellen met 112.
Geen perfecte, want een lift heeft door zijn gleuven en mix van andere materialen zogezegde 'gaten'. Maar de liftkooi is dicht genoeg om het GSM-signaal te verzwakken. Daarbij werken de elektrische velden rondom een lift en het gewapende beton van een gebouw ook niet mee als het om mobiel bereik gaat.
Bel de storingsdienst via de alarmknop in de lift. Het telefoonnummer staat vaak ook op een sticker. Liften in Nederland hebben een speciale verplichte valbeveiliging. Naar beneden vallen is dus niet mogelijk.
Zit er iemand opgesloten, probeer de deuren dan niet zelf te openen - hierbij kunt u zich verwonden. Kalmeer altijd de persoon in de lift en geef aan dat er hulp onderweg is. Bel bij een medische noodsituatie altijd 112.In andere gevallen kunt u de storingsdienst bellen.
Rustig blijven
De lift zelf heeft ventilatieroosters waardoor de lucht wordt ververst. En een stilstaande lift kan niet neerstorten. Er zit een beveiligingssysteem in iedere lift die ervoor zorgt dat de lift op zijn plek blijft. Ook de verschillende kabels houden de lift in de lucht.
Leuk weetje: de meeste liften maken gebruik van een onbeveiligde POTS- of VOIP-lijn en iedereen kan ze bellen .
Tot voorkort werd de verbinding in de lift tot stand gebracht door een vaste telefoonlijn. Vanaf 2015 is het niet meer verplicht om met deze dure telefoonlijn te werken.
1. Bel 9-1-1 -. Het allereerste wat u wilt doen als u vastzit in een lift, is 9-1-1 bellen en hen laten weten wat er is gebeurd. De centralist kan dan indien nodig politie en brandweer sturen om u te helpen.
Het percentage mensen dat ooit vastzat in een lift, is gestegen van 25% in 2015 naar 29% dit jaar. Van de ondervraagden zou 31% zichzelf waarschijnlijk proberen te bevrijden. In 2015 was dat nog 36%. Op de vraag of ze weten wat ze dan moeten doen, antwoordt 31% van de mensen nee.
Wanneer je vastzit in je hoofd en je hebt moeite om los te komen van je gedachten is dit een goede oefening om te doen: neem een rust momentje, haal diep adem en visualiseer dat je een stapje terugdoet uit je gedachten, dat je met een afstandje naar je gedachten kijkt.
Volg alle instructies die in de lift hangen en volg het advies van iedereen met wie u aan de telefoon spreekt. Als u een mobiele telefoonverbinding hebt, probeer dan uw telefoon te gebruiken om 112 te bellen . Hoewel u misschien al op de alarmknop van de lift hebt gedrukt, is het over het algemeen een goed idee om ook 112 om hulp te vragen.
Zij mogen slechts 10 minuten per week bellen. Een uur bezoek per week. Een gevangene mag vier bezoekers ontvangen, waarvan er maximaal drie ouder dan 14 jaar moeten zijn. Gevangenen in de Extra Beveiligde Inrichting mogen slechts één bezoeker per week ontvangen.
Als je in de lift staat neemt het bereik van mobiele telefonie enorm af, doordat de kooi van de lift van metaal is en het signaal afsluit. Er kan niet met zekerheid gezegd worden dat er voldoende bereik in een liftkooi is.
Een algemeen overzicht van de ASME A17. 1-code luidt: Noodcommunicatie: Liften moeten een middel hebben waarmee passagiers in noodgevallen met een aangewezen partij kunnen communiceren . Dit zorgt ervoor dat passagiers om hulp kunnen roepen als ze vastzitten of in een situatie terechtkomen waarin hulp nodig is.
In een lift of bijvoorbeeld een kelder is het bereik van je mobiele netwerk vrijwel altijd slecht of zelfs helemaal niet bereikbaar. Dit zorgt ervoor dat je inkomende gesprekken niet ontvangt of op deze plaatsen je gesprek niet kunt voortzetten.
Oproepen worden doorgaans doorgestuurd naar een bewakingsdienst, beveiliging van het gebouw of een 24-uurs callcenter. De reagerende partij is verantwoordelijk voor het sturen van hulp, zoals onderhoudspersoneel of noodhulpverleners.
Door te kiezen voor een service als ELEVATE Monitoring, zal uw telefoonsysteem de bewoners 24/7 in contact brengen met een team van zeer goed opgeleide professionals die elke liftnoodsituatie of -storing kunnen afhandelen . Ze weten hoe liften werken en kunnen 112-dispatchers waarschuwen tijdens een noodgeval.
Springen in de lift kan leiden tot een storing en daarmee tot opsluiting. Kijk uit als je uit een oudere lift stapt. Van liften die wat ouder zijn – vaak zonder kooiafsluiting – is bekend dat ze nog wel eens ongelijk kunnen stoppen. Let daarop, zo val je niet.
U mag de liften tijdens de test uit dienst nemen, maar dat is niet noodzakelijk. Elke tester moet een andere lift ingaan en de noodtelefoon activeren (de twee telefoons moeten tegelijkertijd in gebruik zijn). Als de telefoons aan de code voldoen, praten beide testers met een noodoperator.
REGIO - Heb jij weleens vastgezeten in een lift? Die kans is best aanwezig. Want uit onderzoek van het Liftinstituut blijkt dat jaarlijks 49.000 mensen vast komen te zitten in een lift. En een derde van ons weet dan niet wat we moeten doen.
Voor mensen met liftangst is dat een verschrikking. Zij zijn vaak bang dat de lift vast komt te zitten en dat ze dan niet genoeg lucht hebben. Gelukkig kan de zuurstof in een lift nooit opraken.
Controleer of er niemand in de lift opgesloten zit
In geval van een medische noodsituatie, bel onmiddellijk 112. Voor andere situaties kunt u de storingsdienst bellen, die snel een monteur zal sturen om de persoon te bevrijden. We streven ernaar dit binnen een uur te doen.