Plaats op de weg: Een fietser is verplicht op een fietspad te rijden als dat aanwezig is, is dat niet het geval dan moet er van de rijbaan gebruik gemaakt worden. Het voetpad is verboden terrein voor de fietser. Snelheid: Voor de normale fiets is er geen maximale snelheid.
Een fietspad is een straat waarop alleen fietsers mogen rijden. Een bromfiets mag ook niet rijden op een fietspad. Een bromfiets heeft een te hoge snelheid, daarom heeft hij zijn eigen weg. Zelfs een voetganger mag niet lopen op een fietspad.
Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden, als deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fiets- of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden.
Door een deelstreep afgescheiden gedeelte van de rijbaan, waarop fietssymbolen zijn aangebracht en dat bestemd is voor (brom-)fietsers. Een fietsstrook is een gemarkeerd gedeelte van de rijbaan specifiek bedoeld voor fietsers. Het is daarmee wat anders dan een fietspad dat buiten de rijbaan ligt.
Je bent verplicht om het fietspad te gebruiken als er een is en het berijdbaar is. Het fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben. Als het maar één rijrichting heeft, mag je het niet tegen de rijrichting gebruiken. Het is dan bedoeld voor de fietsers voor wie het rechts in de rijrichting ligt.
Bij de onderbroken rode fietspaden bij wegen van rechts heeft als het verkeer van rechts voorrang.
U herkent een 'verplicht fiets-/bromfietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets en een bromfiets. Een bromfietser moet hier rijden in plaats va op de rijbaan. Brommers met een geel kenteken mogen niet rijden op een 'onverplicht fietspad'.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Stadsfiets op fietspad: geen maximumsnelheid
Natuurlijk gelden de borden die je ziet wanneer je de bebouwde kom binnenrijdt en waar '50' op staan niet voor fietsers. Als je al 50 zou kunnen halen als fietser. En op fietspaden gelden alleen maximumsnelheden voor brommers en andere gemotoriseerde voertuigen.
De openbare weg is precies wat het zegt: weg die voor iedereen openbaar is. Daaronder vallen autowegen en fietspaden, maar ook bermen en trottoirs. Dat wil dus zeggen dat alleen wegen en paden op eigen terrein niet onder de openbare weg vallen.
“Er geldt een aantal basisregels in het verkeer. Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Een vrijliggend fietspad is een pad dat alleen geschikt is voor fietsverkeer. Ook snorfietsers mogen gebruik maken van een vrijliggend fietspad. Nederland staat bekend om zijn vele fietspaden. Een fietspad geldt niet als rijbaan, wanneer er geen voetpad is dan mogen voetgangers gebruik maken van het fietspad.
De belangrijkste verschillen tussen een blauw en geel kenteken is de snelheid en de plaats op de weg. Met een blauw kenteken mag je maximaal 25 km/u en moet je altijd op een fietspad rijden, als die er is.
Fietsers moet zich aan de verkeersborden en verkeersregels houden. Zo moeten zij op het fietspad rijden. Als er geen fietspad is, moeten zij rechts op de rijbaan rijden. Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Een eerste overtreding wordt met een geldboete afgedaan. Bij een tweede overtreding wordt de verdachte gedagvaard voor de Kantonrechter en wordt er een geldboete en 1 week hechtenis voorwaardelijk geëist. Bij een derde overtreding vordert de officier van justitie een hechtenis van twee weken.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.
Volgens Artikel 5.6.45 moeten bromfietsen die na 31 december 2006 aangeschaft zijn, verplicht zijn van een linkerbuitenspiegel. Rijd je zonder linkerbuitenspiegel op je scooter of motor, dan kan dit je een boete opleveren van € 95,-.
U heeft een bromfietsrijbewijs nodig om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs.
Vrijliggende fietspaden zijn geen onderdeel van de rijbaan. Fietsstroken zijn dat wel. Je hebt ze in drie soorten: fietsstroken met doorgetrokken streep, met onderbroken streep en zogenaamde fietssuggestiestroken. De eerste twee zijn voorzien van een op de weg geschilderd fietssymbool.
Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af.
Voor alle duidelijkheid: als je fietst, ben je een bestuurder die deelneemt aan het verkeer. Als je de fiets aan de hand hebt, ben je een voetganger. Enkel een voetganger heeft voorrang op een voetgangersoversteekplaats.
Als je links of rechts wilt afslaan, moet je altijd je hand uitsteken. rechterhand uit. iemand op de rechterstoep en/of rechts op de rijbaan loopt. In dat geval geldt de regel: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor: je moet de voetganger dan voor laten gaan, voordat je afslaat.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.