De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente. Sommige overheden hebben een lokale ombudsman. Weet u niet zeker bij wie u terecht kunt?
Voor de meeste misdrijven is een aangifte voldoende voor de politie om tot vervolging over te gaan. Bij klachtmisdrijven is dat niet zo. Dan is er ook een formele klacht nodig van het slachtoffer. Dat betekent dat enkel jij als slachtoffer van een klachtmisdrijf bepaalt of er een strafprocedure gestart wordt.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
1. Tot het ontvangen der klachte is elke officier van justitie en elke hulpofficier van justitie bevoegd en verplicht.
De aangifte is meestal het begin van een politieonderzoek. Met de informatie en het bewijsmateriaal doet de politie verder onderzoek. Voor het opnemen van een aangifte dient u een geldig identiteitsbewijs* (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of Nederlands vreemdelingendocument) mee te nemen.
Absolute klachtdelicten
meineed, belediging (niet zijnde gericht tegen opsporingsambtenaar of openbaar gezag), schending geheimen, schaking, bedreiging met smaad, belaging, afdreiging en bepaalde drukpersmisdrijven.
Als je klacht indient, zal de politie je verhoren. Je klacht wordt genoteerd in een proces-verbaal (PV). Een PV is een document waarin de politie alle nuttige informatie over de gebeurtenis beschrijft.
Belediging, smaad en laster zijn klachtdelicten. Belediging, smaad en laster zijn klachtdelicten. Dit betekent dat vervolging alleen mogelijk is wanneer de aangever tevens een klacht indient waarin hij/zij uitdrukkelijk om vervolging vraagt.
Het zijn klachten die direct over het product of de dienst gaan. 'Terechte' klachten zijn bijvoorbeeld: te laat geleverd, verkeerde aantallen geleverd.
Uw werkgever moet een schriftelijke klachtenprocedure hebben die u vertelt wat u moet doen en wat er gebeurt in elke fase van het proces. Nadat u de klacht hebt ingediend, hebt u een vergadering om het probleem te bespreken . U kunt in beroep gaan als u het niet eens bent met de beslissing van uw werkgever. U kunt ook bemiddeling gebruiken om een probleem op te lossen.
Een klachtenprocedure beschrijft hoe gebruikers, ouders of derden het ongenoegen kunnen uiten en hoe de organisatie ze behandelt en registreert. Zo'n klacht is vaak niet fijn, maar je kan er vaak wel uit leren, je werking bijsturen en de betrokkenheid van de klager op jouw organisatie verhogen.
Als klager wordt jouw identiteit in principe aan de tegenpartij bekendgemaakt. Uitzonderlijk kan de GBA een klacht anoniem behandelen, maar in de praktijk blijkt dit in de meeste gevallen niet evident omdat alle partijen in het geding de kans moeten krijgen om zich te verdedigen.
Het is handig als u uw klacht op papier zet. Als u zich daar niet prettig bij voelt, kunt u een vriend, verzorger, familielid of een organisatie als Citizens Advice om hulp vragen. Schrijf 'klacht' bovenaan uw brief of e-mail , zodat er geen twijfel kan bestaan.
Een partij die niet handelt voor een dergelijke deadline , kan door de rechtbank in gebreke worden gesteld . Als u een rechtszaak wegens persoonlijk letsel aanspant tegen een persoon of bedrijf en zij reageren helemaal niet, kunt u de rechter vragen om een "verstekvonnis" uit te spreken. Dit betekent in principe dat u uw zaak automatisch wint.
Kort samengevat: Laster: Onware beschuldigingen zonder bewijs, met de intentie om te schaden. Eerroof: Beschuldigingen waarbij het bewijs wettelijk niet meer kan worden geleverd, ook al kan de beschuldiging waar zijn.
Een klachtdelict is een delict waarbij de verdachte pas vervolgd kan worden als het slachtoffer van het delict heeft aangegeven strafrechtelijke vervolging te wensen.
Een klachtmisdrijf is een ander speciaal misdrijf. Laster en eerroof is daar een voorbeeld van. Een klachtmisdrijf kan enkel vervolgd worden wanneer een slachtoffer een klacht neerlegt.
De meeste misdrijven zijn ambtshalve vervolgbaar.Dat wil zeggen dat de verdachte ook zonder dat er aangifte is gedaan vervolgd kan worden. Bij een klein aantal delicten kan het wel nodig zijn dat er aangifte gedaan wordt. Dat zijn zogenaamde klachtdelicten.
Doe aangifte bij de politie
U moet binnen 3 maanden aangifte doen bij de politie als u wilt dat er een strafzaak komt. De officier van justitie beslist zelf of hij genoeg bewijs heeft en een strafzaak begint. Heeft u te weinig bewijs? Maak dan een melding bij de politie.
Conclusie. Hoewel niet alle roddels strafbaar zijn, kunnen ze dat wel worden als ze voldoen aan de criteria van laster, smaad, privacy schending, of aanzetten tot haat of geweld. Het is aan te raden om voorzichtig te zijn met het verspreiden van informatie over anderen en bij twijfel juridisch advies in te winnen.
Smaad en laster zijn klachtdelicten.Dat betekent dat u zelf aangifte moet doen bij de politie als u wilt dat de dader vervolgd wordt. Als de officier van justitie vindt dat er genoeg bewijs is voor smaad of laster, kan zij de vermeende dader vervolgen.