Kosten elektrisch 'tanken'? Bij mijn voordeur heb ik een oplaadpunt van een openbare aanbieder (EV net). De eerste factuur voor het elektrisch tanken is inmiddels ontvangen. Nu blijkt er echter per kWh € 0,49 in rekening gebracht te worden (totale kosten).
Gemiddeld kost snelladen € 0,75. U bent dan € 11,50 kwijt om 15,3 kWh te laden. Dat is zo'n € 0,11 per kilometer.
Hoe lang duurt het om op te laden? Om thuis uit te rekenen hoeveel het kost om je auto op te laden, controleer je de capaciteit van de accu en je elektriciteitstarief. Voor de GTE is dit 13kWh en voor mij 15p per kwh. 0,15x13 = £1,95 voor een bereik tot 44 mijl .
Gemiddelde wegenbelasting, verzekering op basis van 10 schadevrije jaren, onderhoud bevat regulier onderhoud en banden. Elektriciteit op basis van €0.18 per kWh. Brandstof op basis van €1.32 per liter.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
De Volkswagen Golf GTE heeft een mennekes aansluiting, ofwel er is een type 2 laadkabel voor nodig. De auto heeft een 1-fase 3.7 kW laadvermogen. Het is daarom mogelijk om zowel een fase 3 als fase 1 laadkabel te gebruiken, een zwaardere kabel heeft namelijk geen invloed op het laadvermogen.
Nog steeds doet deze GTE het dan veel beter dan zijn benzineslurpende broertje: de GTI. Die laatste heeft een verbruik van 6 liter per 100 kilometer. De GTE is dus vier keer zo zuinig en doet in prestaties weinig onder.
De vernieuwde Volkswagen Golf is nu ook te bestellen met state-of-the-art plug-in hybridetechnologie, die een actieradius van maximaal 142 kilometer** én snelladen mogelijk maakt.
De batterij van de GTE is 13 kWh groot en overtreft die van de vorige generatie van de Golf GTE ruimschoots, want die had maar een inhoud van 9 kWh. Het elektrisch rijbereik zou volgens VW in optimale omstandigheden 64 kilometer bedragen, maar in de praktijk kan je beter uitgaan van een kleine 50 kilometer.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal.Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij?Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Bereik & Batterijen
De GTE beschikt over een lithium-ionbatterij van 13 kWh en heeft een officieel elektrisch bereik van maximaal 64 kilometer .
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
Deze versie van de Volkswagen Golf is in Nederland op de markt sinds mei 2024 en kost rijklaar € 49.990.
Re: Golf 8 GTE actieradius
De benzine tank is 490km. Maar dit zijn allemaal stadse kilometers.
De GTE is relatief zwaar en de gewichtsverdeling is niet optimaal, zeker wanneer je de beschikbare 204 pk goed gebruikt. Door het hoge gewicht en direct beschikbare koppel van de elektromotor heeft de GTE te kampen met een snelle bandenslijtage. Voornamelijk de voorbanden hebben het zwaar te verduren.
Vanaf slechts €2000 exclusief BTW vervangen wij het accupakket door een gereviseerde versie, inclusief zes maanden garantie. Onze specialisten gebruiken professionele software om de kwaliteit van de refurbished accu's te waarborgen.
Nu blijkt er echter per kWh € 0,49 in rekening gebracht te worden (totale kosten). Als ik dit vergelijk met benzine (€ 1,50 p/l) en een verbruik van circa 1:16 kosten dezelfde 35 kilometers € 3,27 (€ 0,09 per kilometer).
Een elektrische of plug-in Volkswagen is met een app op afstand voor te verwarmen. Gebruik deze mogelijkheid om voor vertrek de auto op de gewenste temperatuur te brengen, terwijl hij nog aan de lader staat. De app bevat een handige timer waarmee je de verwarming wanneer je maar wilt automatisch kunt activeren.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Het opladen van de Volkswagen Golf Style eHybrid duurt ongeveer 3 uur en 37 minuten van nul tot volledig via een standaard 7kW-laadpunt thuis.