Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
Een boete die vrij vaak wordt uitgedeeld is er eentje voor door rood rijden (feitcode R602). De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Lichtere verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen, fout parkeren en rijden door rood licht, vallen niet onder het strafrecht. Deze worden langs administratiefrechtelijke weg af gedaan. De kentekenhouder ontvangt thuis een beschikking van het CJIB.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg. Informatie over bezwaar/beroep tegen verkeersboete, vindt u op onze website.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Bij overtredingen blijven de gegevens 5 jaar bewaard (als er een taakstraf of vrijheidsstrafvoor is opgelegd blijven ze 10 jaar bewaard). Voor misdrijven blijft het 20 jaar; of 30 jaar bewaard (als de maximale straf van het strafbare feit 6 jaar of meer is) en. Bij zedenmisdrijven blijft het 80 jaar bewaard.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
Het negeren van een rood kruis op de snelweg kan een boete opleveren van minstens 250 euro.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Boete voor door oranje rijden
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro. Heb je een boete gekregen omdat je door oranje reed en ben je ervan overtuigd dat die onterecht is? Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Prijzen van verkeersboetes in 2021 omhoog
Zo betaal je volgend jaar al snel meer dan 250 euro voor het rijden door een rood stoplicht. Ook de boete voor het rijden zonder gordel is erg hoog: 150 euro.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.