Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
Je kunt ook een boete (feitcode R602) krijgen voor door rood rijden als je geflitst bent door een flitspaal. In dit geval moeten er twee foto's zijn. Een foto voor de stopstreep en een foto na de stopstreep. We merken in de praktijk dat er niet altijd twee foto's zijn, dan is de boete ongeldig.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
Bij het constateren van de verkeersovertreding, registreert de roodlichtcamera ook je kenteken. De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed.
De boete voor door het rood rijden volgt vrij snel. Binnen de 14 dagen vindt u normaal gezien een pv in uw brievenbus. Aangezien door het rood rijden een overtreding van de derde graad is, zal het bedrag van de onmiddellijke inning 174 euro bedragen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Bent u geflitst en hebt u hiervoor een boete gekregen? Dan kunt u de flitsfoto direct bekijken of opvragen.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg. Informatie over bezwaar/beroep tegen verkeersboete, vindt u op onze website.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt. Er zijn nog flitspalen waarbij je de flits wél ziet.
De Mesta Fusion
De superflitspaal kan snelheden tot 300 km/u meten op een weg van tot wel zes rijstroken. Het bereik van de paal is 200 meter. Daarnaast schrijft de paal boetes uit voor mensen die door rood gaan, verkeerd inhalen, de vluchtstrook gebruiken of hun telefoon vasthouden.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
De flitspaal stuurt als het ware geluidsgolven op je auto af en meet hoe lang het duurt voor die teruggekaatst zijn. Aan de hand daarvan berekent de computer hoe snel je rijdt. Die lichtgolven zijn echter gemakkelijk te beïnvloeden. Zelfs regen of slecht weer kan een effect hebben op de metingen.
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
De superflitspaal gebruikt een laser voor het bepalen van de snelheid van de voorbijkomende voertuigen. Dit heeft als resultaat dat er veel nauwkeuriger wordt gemeten dan de klassieke flitspaal en dat de metingen minder worden beïnvloed door externe factoren.
Boete voor door oranje rijden
Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt. Als je 50 kilometer per uur mag rijden, dan moet het licht minstens drie seconden op oranje staan. Mag je 70 kilometer per uur rijden, dan moet je zelfs vijf seconden de tijd krijgen.
Prijzen van verkeersboetes in 2021 omhoog
Zo betaal je volgend jaar al snel meer dan 250 euro voor het rijden door een rood stoplicht. Ook de boete voor het rijden zonder gordel is erg hoog: 150 euro.
roodtijd marge= 0.4 seconden = de tijd dat het stoplicht op rood staat, maar er nog niet geflitst wordt.