Ja, bestuurders mogen een tram ð rechts inhalen. Je mag als automobilist ð dus trams rechts inhalen. Let wel op, als een tram afslaat heeft de tram wel voorrang!
Als je wilt inhalen, doe je dit aan de linkerkant. Let bij het inhalen goed op overige verkeersdeelnemers. Het is wel toegestaan om een tram aan de rechterkant in te halen.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'De wet is hierover zeer duidelijk: rechts inhalen mag alleen als er links van je in file wordt gereden.
Kun je een boete krijgen voor rechts inhalen? Wanneer je rechts inhaalt, en dit wordt waargenomen door een verbalisant, dan krijg je hier een boete voor. Deze boete bedraagt 289 euro.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Je mag nooit 'middenstrookrijders' langs rechts inhalen (alleen bij druk verkeer of in een file, of om een andere richting te volgen), dat is ook een overtreding en bovendien erg gevaarlijk. Inhalen moet je altijd langs links doen.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Vlak voor of op een rotonde mag je rechts inhalen in het kader van je plaats op de weg en het voorsorteren (zie vorig hoofdstuk).
Bus en tram
Afspraken: Als de ambulance, de brandweer en de politie hun sirene en het blauwe zwaailicht aan hebben, moet je stoppen. Als een bus binnen de bebouwde kom weg wil rijden, heeft hij voorrang. De tram heeft altijd voorrang.
Trams hebben altijd voorrang: of je nu op de fiets, te voet of met de auto bent. Ook als een tram afslaat naar links of rechts, of van links of rechts komt, heeft deze voorrang. Uitzondering: als je op een voorrangsweg rijdt en de tram niet, dan heb jij voorrang.
Je moet een tram voorrang verlenen, zowel van links als rechts komend, tenzij dit door voorrangsborden of verkeerslichten anders is geregeld. Trams hebben ook voorrang als zij afslaan, ook als jij rechtdoor op dezelfde weg gaat. De tram die de rotonde verlaat heeft voorrang op het verkeer dat de rotonde blijft volgen.
Mag je dit voertuig inhalen? De meeste deelnemers gingen ervan uit dat je op een overweg nooit mag inhalen, maar dat klopt niet. Je mag op een overweg inhalen als er slagbomen of verkeerslichten zijn (en de slagbomen uiteraard niet naar beneden gaan of het rode knipperlicht niet brandt).
Zelfs wanneer je op een voorrangsweg rijdt, fietst of wandelt, moet je de tram voorrang verlenen. Ook wanneer je oversteekt of op het punt staat om over te steken, moet je voorrang aan de tram verlenen. Het maakt zelfs niet uit of de tram van rechts of links komt.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Artikel 11. U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
Rij-instructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Onnodig links rijden kan trouwens leiden tot een boete van 240 euro.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Is een agent in privétijd en heeft hij geen middelen om een een stopteken te geven, dan mag hij wel boetes opleggen. In die situaties wordt er vastgehouden aan de regel dat er zich geen reële mogelijkheid tot staandehouding heeft voorgedaan en de agent een verkeersboete mag opleggen zonder staandehouding.
Het openbaar ministerie zal de betwisting aanvaarden of weigeren en beslissen of je de boete al dan niet moet betalen. Deze betwisting kan je op twee manieren doen: via de papieren post of digitaal. Voor die laatste optie surf je naar de website van justitie aangeduid op de minnelijke schikking.
Als je nog niet zeker weet of je een boete hebt ontvangen, dan kun je dat in sommige gevallen al wel iets eerder zien via het digitaal loket van het CJIB. Op het digitaal loket van het CJIB staat een overzicht van alle boetes op jouw naam. Je kunt hier dus alleen boetes inzien die rechtstreeks aan jou zijn opgelegd.