Toen Cloosterman in 2000 in een kelder in Amsterdam begon met Rituals, wilde hij geen winkelketen opzetten maar een unieke merkbeleving creëren. Hij wilde van zijn winkels een rustgevende omgeving maken waar klanten kunnen relaxen en onthaasten.
Rituals Cosmetics: Het bouwen van 's werelds toonaangevende welzijnsmerk in Azië. Rituals, opgericht in Nederland in 2000 door Raymond Cloosterman, heeft de afgelopen 15 jaar een dubbele groei doorgemaakt. Het heeft de Europese beauty-industrie stormenderhand veroverd en opende wekelijks twee tot drie winkels.
In gesprek met Rituals' CEO Raymond Cloosterman | RITUALS.
Dat Raymond Cloosterman (59) iedere ochtend een overhemd met een missie uitkiest, vindt hij 'een beetje een oud verhaal' over zichzelf, maar ontkennen doet hij het ook niet. ,,Ik denk altijd na over mijn kleding'', zegt de ondernemer, grondlegger van Rituals, in het AD.
Inleiding: Raymond Cloosterman is oprichter en CEO van het Nederlandse wellnesshuis Rituals, een charismatische ondernemer die het bedrijf in 22 jaar tijd heeft laten uitgroeien van een veelbelovende start-up in 2000 tot de multinationale grootmacht van vandaag.
Toen Cloosterman in 2000 in een kelder in Amsterdam begon met Rituals, wilde hij geen winkelketen opzetten maar een unieke merkbeleving creëren. Hij wilde van zijn winkels een rustgevende omgeving maken waar klanten kunnen relaxen en onthaasten.
Hoe het begon
Op 36-jarige leeftijd maakte onze CEO Raymond de dappere keuze om zijn succesvolle carrière vaarwel te zeggen en een droom na te jagen.
Als merk dat zich toelegt op duurzaam en persoonlijk welzijn in de luxe beauty-industrie , zijn wij de belangrijkste oprichters van het integreren van bad-, lichaams- en thuisverzorging in één portfolio. Onze producten variëren van lichaamsverzorging, huisparfums, natuurlijke huidverzorging tot thuiskleding en zijn geïnspireerd op oude wijsheid en tradities.
Bij Rituals gelooft men dat iedereen een balans moet vinden tussen zijn of haar drukke leven en ontspanning. De producten van Rituals helpen dan ook om dagelijkse routines om te vormen tot rituelen. Rituelen waarin je rust pakt en even geniet van het moment.
Rituals, opgericht in 2000 in Amsterdam, Nederland , was het eerste luxemerk dat producten voor thuis en lichaam combineerde. Tot op heden hebben we 1000 winkels geopend in 36 landen en zijn we uitgegroeid tot een gerenommeerde bestemming voor welzijn.
Daarom is het voor Rituals belangrijk om natuurlijke ingrediënten te gebruiken. De producten zijn allemaal dermatologisch getest en bevatten geen parabenen, ftalaten, MIT (methylisothiazolinone), SLS of microplastics. Rituals vermindert ook afval waar mogelijk.
90% NATUURLIJKE OORSPRONG
We streven ernaar om zoveel mogelijk ingrediënten van natuurlijke oorsprong te gebruiken. In slechts enkele gevallen kiezen we voor in het laboratorium gemaakte alternatieven wanneer dit milieuvriendelijker is of noodzakelijk is voor de veiligheid en bruikbaarheid van het product. In 2023 zullen al onze cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten van >90% natuurlijke oorsprong zijn.
Binnen de pijler 'Caring' (zorgzaam) ondersteunt en ontwikkelt Rituals programma's die bijdragen aan een bewuste maatschappij. Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong.
Raymond Cloosterman (Nijmegen)
Op plek 20 de man achter Rituals, geboren Nijmegenaar Raymond Cloosterman (60). Ook hij is flink geklommen, vanaf plek 33, en heeft een geschat vermogen van 2 miljard euro.
Typerend voor de stadwinkels van Rituals is de alombekende Japanse bloesemboom. Dit is heel kenmerkend voor het merk en verwijst naar de Aziatische culturen waarvoor men staat.
Rituals producten bevatten geen parabenen ! Alle cosmetische producten worden geproduceerd door gespecialiseerde laboratoria en high-end cosmeticabedrijven in Europa. Alle Rituals producten zijn 100% vrij van plastic scrub microbeads!
De heerlijke geur van kersenbloem is bij veel mensen een echte favoriet. Lidl verkoopt nu dus een doucheschuim dupe van de heerlijke Rituals lijn sakura. Enne, hij kost maar drie euro – en ruikt precies hetzelfde!
Rituals en The Body Shop zijn concurrenten van elkaar en liggen al een aantal jaar met elkaar in de clinch over het gebruik van het teken Rituals ten behoeve van verzorgingsproducten. Volgens Rituals zou hierdoor verwarringsgevaar ontstaan tussen producten van beide partijen.
Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-Van Eerd nog niet uitgekeken op Bommelerwaard. ALEM - Zeventien jaar woont Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-Van Eerd met man Raymond, oprichter van Rituals (onder meer gezichtsverzorging en parfum), en vier kinderen in de Bommelerwaard.
Die rituelen hebben Cloosterman veel gebracht. Hij bouwde er een verwenimperium mee op van meer dan 1.000 winkels, 3.300 shop-in-shops en vijf wellnesspraktijken, actief in meer dan dertig landen. Rituals slechtte in 2021 de magische omzetgrens van 1 miljard euro, om de omzet drie jaar later alweer te verdubbelen.
Het gemiddelde salaris bij RITUALS COSMETICS varieert vanaf ongeveer € 30.414 per jaar voor een Medewerker Klantenservice (m/v) tot ongeveer € 47.933 per jaar voor een Designer (m/v).
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf.In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke. Raymond zelf groeide op in Nijmegen, in een katholiek gezin.
Geïnspireerd door eeuwenoude wijsheden en tradities hebben wij een luxe en toch betaalbare collectie cosmetica voor thuis en lichaam gecreëerd.