Arbobeleid is alles wat uw werkgever doet om u veilig en gezond te laten werken. Uw werkgever is volgens de Arbowet verplicht om hiervoor te zorgen. Uw werkgever stelt het arbobeleid op in samenwerking met de vertegenwoordiging van werknemers (ondernemingsraad, personeelsvereniging, vakbonden).
Kort gezegd, de Arbowet. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is verantwoordelijk voor deze wet en voert vanuit haar rol de visie dat niemand ziek mag worden door het werk.
Arbeidsomstandighedenwet of Arbowet
Dit was de Arbeidsomstandighedenwet die in 1980 tot stand is gekomen. Deze wet werd vanaf 1983 in verschillende stappen ingevoerd in Nederland. De Arbeidsomstandighedenwet verving de Veiligheidswet 1934. De Arbeidsomstandighedenwet wordt ook wel Arbowet genoemd.
Hoewel de werkgever primair verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden in het bedrijf, hebben ook de werknemers verplichtingen. Als zij zich daar niet aan houden, kunnen ook zij een boete krijgen van de NLA.
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert namens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) of bedrijven zich aan de Arbowetgeving houden.
Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent, staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.
In de Arbeidsomstandighedenwet - of kortweg: de Arbowet - staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen.
Nu de werkgever geen bedrijfsarts of arbodienst heeft ingeschakeld, is het uitgangspunt dat de werknemer ziek is en wordt de werkgever veroordeeld tot doorbetaling van loon (tijdens ziekte).
De wetgeving omtrent arbeidsomstandigheden is ingedeeld in drie niveaus: de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Arbowet - De Arbowet vormt de basis van de arbowetgeving. Hierin staan de algemene bepalingen die gelden voor alle plekken waar arbeid wordt verricht (dus ook voor verenigingen en stichtingen).
Arbobeleid is alles wat uw werkgever doet om u veilig en gezond te laten werken. Uw werkgever is volgens de Arbowet verplicht om hiervoor te zorgen. Uw werkgever stelt het arbobeleid op in samenwerking met de vertegenwoordiging van werknemers (ondernemingsraad, personeelsvereniging, vakbonden).
Naast het creëren van een gezonde en veilige werkplek (en het vermijden van schadeclaims) heeft een goed arbobeleid nog meer positieve effecten: Een werknemer presteert beter als hij zich veilig voelt en comfortabel kan werken. Goede arbeidsomstandigheden verhogen de motivatie van werknemers.
De Arbowet geldt voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. De arbowet geldt dus ook ook voor deeltijd- en flexwerkers, oproepkrachten en personen met een nulurencontract en voor werknemers van verenigingen en stichtingen.
De werkgever van een bedrijf is er verantwoordelijk voor dat de Arbowet wordt nageleefd. Hij moet aan een aantal verplichtingen voldoen om een zo veilig en gezond mogelijke arbeidssituatie te creëren voor zijn werknemers, en voor hemzelf.
Arbowet: hoofdletter
De aanduidingen Arbowet en Arbobesluit (vooral in Nederland bekend) zijn wél met een hoofdletter: dit zijn verkortingen van de namen Arbeidsomstandighedenwet en Arbeidsomstandighedenbesluit.
Zo dient een werkgever ervoor te zorgen dat lokalen, werktuigen en gereedschappen zijn ingericht en onderhouden om te voorkomen dat de werknemer schade lijdt. Daarbij hoort ook dat de werkgever (veiligheids)instructies geeft en daarop toezicht houdt.
Heldere voorlichting, duidelijke werkinstructies, het juiste gebruik van middelen en regelmatig onderhoud en keuring - vaak verplicht - verhogen de veiligheid. Daar zijn werkgevers en werknemers samen verantwoordelijk voor.
U bent verplicht om een bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen bij de re-integratie. U geeft de ziekte van uw werknemer zo snel mogelijk door.
Volgens de Arbowet heeft de arbodienst de volgende taken: Advies en toetsing van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) van het bedrijf. Daarin staan de risico's die je loopt op je werk en welke maatregelen er zijn om de risico's te verkleinen. Zorgen voor begeleiding als je ziek bent geworden.
Het ondersteunen van de werkgever om optimale arbeidsomstandigheden te realiseren. Dit gebeurt via de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). De preventiemedewerker ondersteunt met het opstellen van een overzicht van alle risico's over de veiligheid, gezondheid en het welzijn binnen het bedrijf.
Jij betaalt de arbodienst, toch blijft deze zelfstandig en onafhankelijk. De arbowetgeving verplicht jou als werkgever om deskundige ondersteuning bij arbo- en verzuimbeleid te regelen. Dit kan via een gecertificeerde arbodienst, die je advies geeft op het gebied van werk en gezondheid en arbobeleid opstelt.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
De bedrijfsarts is degene die de werkgever adviseert of een werknemer in staat is is om zijn of haar werk te doen. Een huisarts kan de werknemer ook een advies geven, maar voor de werkgever is het advies van de bedrijfsarts altijd leidend.
Verplichtingen werknemer volgens de arbowet
Hij moet in zijn doen en laten op de arbeidsplaats overeenkomstig zijn opleiding en overeenkomstig de door de werkgever gegeven instructies, naar zijn mogelijkheid daartoe, zorg dragen voor zijn eigen (en andermans) veiligheid en gezondheid.
Maximaal is dat 23 kilo, maar bij extra zware omstandigheden kan dat dus nog lager zijn. Over het algemeen luidt de uitkomst maximaal 12 kg of zelfs nog veel minder. In de bouw geldt als regel dat goederen zwaarder dan 50 kg niet handmatig verplaatst mogen worden. Dus ook niet met meerdere werknemers.