Wie heeft voorrang op een rotonde? Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
Je kunt bij een rotonde meteen rechtsaf gaan (1e afslag), rechtdoor gaan (2e afslag), of linksaf gaan (3e afslag).
Nederland. Voor bestuurders gelden in Nederland de volgende voorrangsregels: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Deze regel geldt niet voor bestuurders die van een onverharde weg komen, zij verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Uitleg: Om rechtdoor te gaan op een rotonde, moet u normaal gesproken op de linkerbaan naderen , maar controleer de wegmarkeringen. Op sommige rotondes is de linkerbaan bij het naderen gemarkeerd met 'alleen linksaf', dus zorg ervoor dat u de juiste baan gebruikt om door te gaan.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Het begint allemaal met je aanpak. Rijd heel vroeg langzamer en kijk zo vroeg mogelijk naar de weg aan je rechterkant, en over de rotonde zelf . Door heel vroeg naar de verkeersstroom te kijken, kun je soms een kans creëren om te gaan, door je aankomst bij de rotonde te timen wanneer er een gat is.
Rotonde met twee rijstroken: wie heeft voorrang? Een uitstekende vraag! Op een rotonde met twee rijstroken heeft het verkeer op de uiterste rijstrook altijd voorrang op het verkeer dat op de binnenste strook rijdt.
Als u een rotonde met meerdere rijstroken nadert, vertraag dan tot de geadviseerde snelheid en bereid u voor om te stoppen indien nodig.Ga ruim voor het kruispunt de juiste rijstrook op . Borden voor rijstrookgebruik geven altijd aan welke rijstroken voor verschillende afslagen kunnen worden gebruikt.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
Neem je pas de tweede of derde afslag, kies dan voor de binnenste rijstrook. Als je de tweede of de derde afrit op de rotonde wil nemen, sorteer je beter links voor. Je rijdt dan de rotonde op en blijft aan de binnenkant (of op de linkerrijstrook). Geef met je richtingaanwijzer tijdig aan als je gaat afslaan.
Als u rechtdoor moet rijden op een rotonde, moet u doorgaans de linkerrijstrook gebruiken. In sommige gevallen is de linkerrijstrook echter alleen bedoeld voor linksafslaande auto's, dus let op de borden die dit aangeven. Grotere rotondes hebben mogelijk ook een speciale rijstrook om rechtdoor te rijden.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Let daarom altijd goed op borden of haaientanden voordat je een rotonde oprijdt. Een paar vuistregels die je wel kunt onthouden: Bij een rotonde zonder borden of andere signalen, heeft rechts voorrang. In zo'n geval, heb je ook voorrang als je de rotonde opgaat.
Rotondes : de 10 belangrijkste regels
Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden.
Signaalregeling wordt meestal op een rotonde geïnstalleerd om de verkeerscapaciteit te verbeteren en een kruispunt met hoge verkeersstromen in evenwicht te brengen . Ondersteunende redenen kunnen zijn: het verminderen van botsingen of het bieden van oversteekplaatsen op maaiveldniveau voor voetgangers.
Blijf jij rechtdoor rijden en een ander wil afslaan op dezelfde weg of vanuit dezelfde richting, dan moet jij altijd voorrang krijgen. Denk er om dat dit andersom ook geldt; als een fietser op dezelfde weg als jij rijdt, en jij wil afslaan, dan krijgt de rechtdoor gaande fietser voorrang.
Andere rotonderegels en -richtlijnen
Als u op een rotonde moet stoppen, bijvoorbeeld omdat de afrit geblokkeerd is, blokkeer dan niet het verkeer dat de rotonde op wil rijden .
De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen.
Ondanks de conclusie dat fietsers uit de voorrang veiliger zijn op rotondes met vrijliggende fietspaden, dan in de voorrang, beveelt CROW aan om fietsers binnen de bebouwde kom op vrijliggende fietspaden op rotondes wel in de voorrang te laten en buiten de bebouwde kom niet [36].