De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
U kunt ook navraag doen bij een Stadsloket. Goed om te weten: als u uw verhuizing van tevoren doorgeeft, dan wordt uw melding bewaard tot uw verhuisdatum. Pas op de verhuisdatum wordt uw melding verwerkt in de BRP.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Het makkelijkste is om je verhuizing bij de gemeente en overheid door te geven via DigiD. Dit doe je door naar de website van je (nieuwe) gemeente te gaan. Op de website van de gemeente kun je je verhuizing doorgeven. Ook kun je via mijn.overheid.nl je adreswijziging doorgeven.
Vergeet niet ook deze belangrijke instanties te verwittigen bij een verhuis: uw werkgever. uw bank en uw verzekeringsmaatschappij. uw huisarts.
De verwerking van jouw gegevens duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Dit hangt van het soort verhuizing.
Alleen in de volgende gevallen moet je binnen 4 weken je adreswijziging doorgeven: Je krijgt huurtoeslag. Je gaat trouwen of samenwonen. Je gaat weg bij je partner.
De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen.
Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Zo moet je bijvoorbeeld je verhuizing regelen, je opstal- en inboedelverzekering opzeggen bij je verzekeraar en op de datum van overdracht de meterstanden noteren.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
U wordt binnen 5 werkdagen ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). U krijgt binnen 2 weken een schriftelijke bevestiging van de inschrijving.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Iedereen die 16 of ouder is kan zichzelf inschrijven bij de gemeente. Getrouwde of geregistreerde partners kunnen elkaar inschrijven bij de gemeente. Ouders, voogden of verzorgers kunnen hun minderjarige kinderen inschrijven bij de gemeente.
Gaat u bij iemand anders in huis wonen zonder huurcontract? Om u op dat adres in te kunnen schrijven, hebt u toestemming van de eigenaar of van een van de meerderjarige bewoners van het adres nodig.
U mag zich schriftelijk of persoonlijk laten uitschrijven uit de BRP. Dit hangt af van uw situatie. Bij sommige gemeenten kunt u zich digitaal uitschrijven. Vraag aan uw gemeente of dat mogelijk is.
PostNL biedt een gratis service aan waarbij jouw nieuwe adres in één keer wordt doorgegeven aan de door jou gewenste bedrijven en instanties. Denk hierbij aan bijvoorbeeld internetproviders, verzekeringsmaatschappijen, maar ook huisartsen en kinderdagverblijven.
Als u verhuist kunt u een nieuwe energieleverancier kiezen. Dat hoeft niet. U kunt uw contract ook meenemen. Let altijd goed op de meterstanden in uw oude en nieuwe woning.
Via MijnOverheid kunt u controleren of u goed geregistreerd staat bij de gemeente. U kunt inloggen met uw DigiD. Klik vervolgens op 'Persoonlijke gegevens' bovenaan de pagina. Onder het kopje BRP kunt u uw gegevens inzien.
Met dit formulier verklaart u dat een persoon woonachtig is op het vermelde adres, en geeft u gelijktijdig toestemming tot inschrijving van deze persoon. In te vullen door een meerderjarige bewoner van het adres of de eigenaar. Bij valsheid in geschrifte wordt aangifte gedaan bij de politie.
Wanneer komt de wijkinspecteur langs? De eerste woonstcontrole gebeurt in normale omstandigheden binnen de 15 dagen na de aangifte.