De meeste monteurs in de autosport hebben ten minste een middelbareschooldiploma behaald. Als je momenteel op de middelbare school zit, doe dan je best om goede cijfers te halen om een carrière op te kunnen bouwen in de Formule 1. Een universitaire opleiding is niet nodig om Formule 1-monteur te worden.
Monteurs daarentegen verdienen € 35,000 tot € 70,000 euro per jaar. Teruggerekend is dat tussen de drie en zes duizend euro per maand. Lang niet onaardig, maar dan moet je ook wel verstand van zaken hebben en tegen een ongekend hoge werkdruk kunnen.
Als automonteur heb je een mbo-opleiding nodig in de richting van autotechniek. Gemiddeld duurt de opleiding tot automonteur twee jaar. Bij de BBL-opleiding werk je vier dagen in de week en ga je een dag per week naar school.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Dan moet moet je allereerst in het bezit zijn van een racelicentie. Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
De opleiding Eerste Monteur Elektrotechnische Industriële Installaties en Systemen is een BBL-opleiding. Dit is een vervolgopleiding van de niveau 2-opleiding Monteur Elektrotechnische Installaties. Je kiest voor een combinatie van werken en leren. De opleiding duurt 1 jaar na het behalen van niveau 2.
Het aantal vacatures in de sector is flink toegenomen, van 8.000 in 2014 naar 16.000 in 2019. Voor veel werkgevers is het lastig om aan personeel te komen. Vacatures voor automonteurs zijn moeilijk vervulbaar. Dit speelt in alle regio's.
Bovendien is één kleine fout maken genoeg om de volgende dag op straat te staan. Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar. Dat is slechts een schijntje van de ongelofelijke salarissen van de Formule 1-coureurs.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen. Vergeleken met de Formule 3-auto, waar afgelopen jaar in het FIA European Formula 3-kampioenschap mee gereden is, blijkt deze auto ongeveer $5,000 goedkoper te zijn.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.