De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.
Meestal zijn de verkoper zelf en de verkoopmakelaar daarbij allebei aanwezig en gaat iedereen aansluitend naar de notaris. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt natuurlijk af van de grootte van het huis en hoe nauwkeurig je de woning controleert.
Kosten koper
Bij de aankoop van een bestaande woning heeft de koopprijs deze vorm “€500.000 k.k.”. Dit houdt dan in dat de notariskosten van de leveringsakte en de overdrachtsbelasting voor rekening van de koper zijn. De koper is dan ook degene die bepaalt welke notaris de overdracht kan verzorgen.
De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze in zijn aanwezigheid ondertekenen. Daarna zorgt hij voor inschrijving van deze akten in de openbare registers. In de regel wijst de koper van een huis de notaris aan.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris. Éen of twee dagen later, kunt u de overwaarde zien op de bankrekening die u heeft opgegeven.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Beide partijen betalen alle notariskosten idealiter samen, maar in realiteit moet de uitkopende partij dat bedrag vaak alleen ophoesten.
De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost. De notaris doet ook onderzoek naar jouw achtergrond en die van de verkopende partij. Ligt er bijvoorbeeld beslag op het huis? Dan zal de notaris hier melding van maken.
De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. Hij is ook de enige die dat mag doen. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt daarom naar de belangen van de koper én die van de verkoper.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Vanaf het moment dat de woning te koop wordt gezet duurt het gemiddeld 4,1 maanden tot het tekenen van de koopovereenkomst ('verkooptijd'). Daar komt nog eens gemiddeld 3,1 maanden bij tot de overdracht bij de notaris ('overdrachtsperiode').
Compromis opstellen: notaris of vastgoedmakelaar
Hiervoor bestaan geen specifieke regels. Verkopers laten zich op dat vlak doorgaans begeleiden door hun vastgoedmakelaar, die de compromis opstelt. Maar ook notarissen kunnen de compromis uitwerken, wat vaak gebeurt op initiatief van de koper.
Een officiële en bevoegde notaris kun je herkennen doordat hij of zij lid is van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Notarissen zijn hiervan verplicht lid. Controle van het lidmaatschap is dus de eenvoudigste manier om zeker te weten of een notaris beëdigd is en dus bevoegd is om als notaris te op te treden.
Bureau Financieel Toezicht (BFT) is een onafhankelijke integrale toezichthouder op het werk van notarissen, gerechtsdeurwaarders en enkele Wwft-plichtige specifieke beroepsgroepen, zoals accountants en administratiekantoren.
je kan van notaris veranderen tijdens de koop maar je moet dan wel zijn honorarium betalen voor je een andere kan nemen.
De notaris zorgt ervoor dat alles juridisch geregeld wordt en dat de koper eigenaar wordt van jouw huis. Nadat je bij de notaris de akte hebt ondertekend, wordt deze geadministreerd bij het kadaster. Ook de betaling van de koopsom gaat via de notaris.
De aanslagen van deze heffingen worden betaald door degene die op 1 januari eigenaar van het desbetreffende registergoed is. Dat houdt in dat als het registergoed wordt overgedragen in de loop van het jaar, de verkoper eigenlijk de belastingen voor de koper heeft betaald.
Wanneer ontvang ik de nota van afrekening van de notaris? Deze ontvang je meestal een week of enkele dagen voordat de overdracht plaats vindt per post of per mail. Tegenwoordig gebruiken notarissen ook een portaal waar je inlogcodes van ontvangt.