Het bestuur van een stichting kan besluiten de statuten te wijzigen. Maar alleen als dit is toegestaan volgens de statuten. Wijzigingen moeten steeds in een nieuwe notariële akte worden vastgelegd.
Om statuten daadwerkelijk te veranderen moet daar eerst een besluit over zijn genomen tijdens de algemene ledenvergadering. Daarvoor moet een meerderheid van de leden tijdens de vergadering met de wijziging instemmen.
De algemene vergadering is bevoegd de statuten te wijzigen. De statuten kunnen bepalen dat een gekwalificeerde meerderheid en/of quorum voor statutenwijziging noodzakelijk is of kunnen de mogelijkheid tot wijziging uitsluiten.
De statuten van een BV worden bij de oprichting van de BV opgesteld door de notaris. Bij Firm24 werken wij met standaard statuten in de oprichtingsakte. De notaris stelt deze op en jij ontvangt de finale conceptakte in jouw dashboard.
Omdat er bij een statutenwijziging een nieuwe notariële akte wordt opgesteld, zitten hier notariskosten aan verbonden. De notariskosten voor een statutenwijziging verschillen per notariskantoor. Je betaalt gemiddeld tussen de €275,- en €350,- excl. BTW voor een statutenwijziging van een stichting of vereniging.
Als er in de statuten een regeling staat waarin staat dat een bestuurder meer stemmen kan uitbrengen dan de andere bestuurders tezamen, dan is deze regeling geldig tot uiterlijk vijf jaar na 1 juli 2021. Na die vijf jaar kan er geen beroep meer worden gedaan op die regeling in de statuten.
Dan kun je rekenen op ongeveer € 1.000 ,- excl. btw. Hier is ook de voorwaarde dat het aandeelhouders register aanwezig is. de wijziging zal 10 werkdagen duren.
Zoals al eerder gezegd, bevat de oprichtingsakte alle informatie omtrent de oprichting van de BV en dus ook de statuten. De statuten zijn het middenstuk van de oprichtingsakte en de basis voor de BV. In de statuten staat alle informatie over de interne organisatie van de BV.
Een directeur is op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam binnen de stichting. Statutaire bestuurders zijn in de statuten benoemd en hebben een bepaalde functie. Titulaire bestuurders zijn werknemers van de stichting, zij hebben geen formele statutaire functie.
De kosten voor een eenvoudige wijziging van de statuten van een vereniging, bij gebruikelijke werkzaamheden, bedragen: de kosten voor de akte € 275,00 exclusief 21% BTW. de kosten voor de notulen € 25,00 exclusief 21% BTW. de kosten voor de wijziging bij de Kamer van Koophandel € 25,00 exclusief 21% BTW.
U heeft twee documenten nodig om een statutenwijziging door te voeren: een aandeelhoudersbesluit en een notariële akte. Een aandeelhoudersbesluit wordt vaak genomen tijdens de aandeelhoudersvergadering. Dit is een (schriftelijk) besluit dat aangeeft dat de aandeelhouders akkoord gaan met het wijzigen van de statuten.
In de statuten van een BV of NV staat het doel van jouw onderneming genoemd. Als dit doel later verandert moet een statutenwijziging worden bewerkstelligd. Andere redenen voor een statutenwijziging zou kunnen zijn dat je aandelenkapitaal wil wijzigen of de naam van jouw BV of NV.
De statuten zijn de regels van de vereniging. Wettelijk zijn er niet veel regels voor een vereniging. Wil je een ander doel, of andere zaken wijzigen binnen de vereniging, dan moet je dus de statuten wijzigen. Die wijziging moet de instemming van de leden hebben.
Statuten zijn bepalingen en grondregels die ten grondslag liggen aan een organisatie. De statuten moeten bij een notaris worden vastgelegd. De notaris stelt een oprichtingsakte op met daarin de statuten. Vervolgens worden de statuten gedeponeerd in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Een basisakte kan gewijzigd worden, maar enkel via een notariële akte. De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd.
Statuten zijn de basis voor uw organisatie. Hierin staan de interne regels en afspraken van de rechtspersoon. Bijvoorbeeld: in de statuten staat hoe de bestuurders worden benoemd. Als er ooit onduidelijkheid is over hoe uw organisatie moet handelen, dan leest u in de statuten wat u moet doen.
Voor de oprichting van een stichting gaat u naar de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten. De notaris verzorgt vervolgens meestal de inschrijving van uw stichting in het Handelsregister van KVK. U kunt een stichting alleen of samen met anderen oprichten.
De oprichtingsakte is wettelijk verplicht als u een BV opricht en laat u opstellen door de notaris. In deze notariële akte leggen we de aspecten en regels van de BV vast: de statuten. Hier nemen we onder meer de naam van de onderneming in op, maar ook de vestigingslocatie, het ondernemingsdoel en het aandelenkapitaal.
Voor een besluit tot statutenwijziging kan een versterkte meerderheid worden opgenomen in de statuten. Een besluit dient dan te worden genomen met een meerderheid van twee/derde, drie/vierde of andere gewenste verhouding van meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Als je de statuten kwijt bent kan je deze opvragen bij de Kamer van Koophandel. Voor oudere statuten geldt dat je die bij de notaris die de onderneming heeft opgericht kan opvragen.
Voor de oprichting van een bv moet u naar de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten. De notaris verzorgt vervolgens meestal de inschrijving van uw bv in het Handelsregister van KVK. Alle bestuurders worden ingeschreven in het Handelsregister.
Wanneer u de statutaire naam van de BV wilt wijzigen, moet u de statuten van de besloten vennootschap wijzigen. Een notaris moet deze wijziging doorvoeren door middel van een notariële akte. Vervolgens geeft de notaris de naamswijziging door aan de KvK.
De zetel is de wettelijke vestigingsplaats (woonplaats) van een rechtspersoon. Ook wel statutaire zetel of plaats van vestiging. Deze plaats moet worden opgenomen in de statuten en daarmee in de notariële oprichtingsakte.
Notaris - BV oprichten (48 uur, 5 of 7 werkdagen)
Nadat de conceptakte door jou is goedgekeurd en de volmacht is ondertekend, zal de notaris de akte met je bespreken. Als laatste stap zal de notaris de oprichtingsakte passeren en indienen bij de Kamer van Koophandel. Dit hoef je dus niet zelf te doen.