Wat kan ik doen bij gebreken aan mijn huurwoning? Uw verhuurder moet ervoor zorgen dat uw woning goed blijft. Hij moet gebreken oplossen zoals lekkages.
Jij als huurder bent verantwoordelijk voor de kosten als je de lekkage zelf hebt veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je een gat in de muur boort en hierdoor een waterleiding raakt. Ook draai je zelf voor de kosten van een lekkage op als je niet op tijd of geen melding maakt bij de verhuurder van een mogelijke lekkage.
De huurder is altijd verantwoordelijk voor de kosten die een lekkage huurwoning met zich meebrengt, wanneer hij de lekkage zelf heeft veroorzaakt. U bent bijvoorbeeld bij het boren door een waterleiding heen gegaan, waardoor de schade is ontstaan. In dat geval komen de kosten voor reparatie voor uw rekening.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
Vergoeding bij lekkage
Alle opstalverzekeraars dekken de kosten voor het hak- en breekwerk om de leidingen te bereiken en de schade te herstellen.
De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.
Schade door lekkage wordt gedekt door de opstalverzekering als het veroorzaakt is door één van onderstaande zaken: Door lekkage van de centrale verwarming, waterleidingen of hierop aangesloten installaties.Door lekkage als gevolg van het kapot vriezen van cv- of waterleidingsbuizen.
Komt er een loodgieter of klusjesdienst langs voor herstellingen daarvan?Dan betaalt de huurder dus. Dat geldt niet voor lekken die het gevolg zijn van ouderdom, in dat geval zijn de kosten voor de verhuurder. De herstelling van verstoppingen – Is jouw lavabo, bad, douche…
De verhuurder is verantwoordelijk voor normale slijtage
De elementen die het meest aan slijtage onderhevig zijn, zijn de vloer- en wandbekleding en de huishoudelijke apparaten.
Naast huur mogen er ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, en aan kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing).
De huurder betaalt de kosten van lekdetectie en herstel ook als hij of zij niet op tijd of helemaal geen melding bij de verhuurder heeft gedaan van een eventueel gebrek.
Schakel een specialist in: het is aan te raden om een lekkage altijd te laten repareren door een specialist, zoals een erkende loodgieter. Ook hier geldt: doe dit altijd in overleg met je verzekeraar. Soms moet je zelf een specialist regelen. Maar het kan ook zijn dat de verzekeraar dit voor je doet.
Waterschade is verzekerd door middel van de opstalverzekering voor de zaken die vast zitten in, om en aan het huis (onroerende zaken) en de inboedelverzekering voor zaken die niet vast zitten (roerende zaken).
Volgens de wet is de huurder aansprakelijk voor alle schade die aan de huurder kan worden toegerekend. De huurder moet die schade aan de woning herstellen. De woning moet teruggebracht worden in de oorspronkelijke staat (met uitzondering van normale slijtage ontstaan tijdens de huurperiode).
Hoe complexer de situatie, en hoe langer het duurt voor het lek gevonden is, des te hoger de kosten. Voor het herstellen van een lekkage in een plat dak, liggen de gemiddelde kosten rond de €250,- tot €300,- per m².Bij een hellend dak liggen deze kosten rond de €150,- tot €350,- per m².
Is lekkage een verborgen gebrek? Als de lekkage niet gemeld is bij de koper van het huis en als de koper het ook zelf niet heeft kunnen ontdekken bij goed onderzoek, dan is er sprake van een verborgen gebrek. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de verkoper automatisch aansprakelijk is.
Welke nieuwe regels voor verhuurders en verhuurbemiddelaars gelden vanaf 1 juli 2023? U moet zich vanaf 1 juli 2023 houden aan regels die huurmisstanden voorkomen. Bijvoorbeeld tegen intimidatie en woondiscriminatie of te hoge borg. Dat staat in de nieuwe Wet goed verhuurderschap.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.
Bij gebruikssporen gaat het om kleine schade door gewoon gebruik, bijvoorbeeld kleine krasjes en deukjes die niet direct worden hersteld, inclusief geleidelijk optredende verouderingsverschijnselen zoals verkleuringen.
Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. Ook kan in de servicekosten een bedrag zitten voor bijvoorbeeld gordijnen, vloerbedekking of meubels. U betaalt deze kosten bovenop de kale huurprijs. Meestal staat in uw huurcontract voor welke servicekosten u betaalt.
Als huurder sta je in voor kleine herstellingen in het kader van het dagelijks gebruik van de woning zoals het herstellen van het toilet, het ontstoppen van de gootsteen en bladeren uit de dakgoot halen. Voor het onderhoud van verwarmingsketel en boiler, enz. moet je dan als huurder wel instaan.
Inboedelverzekering: verzekerd voor schade aan je spullen in je huis. Een Inboedelverzekering dekt schade aan spullen in je huis door bijvoorbeeld diefstal, lekkage of brand. Onder inboedel verstaan we alle spullen in huis die niet vastzitten. Ze zijn dus te verhuizen.