In 1996 heeft de toenmalige Nationale Raad voor de Volksgezondheid in een advies gesteld, dat de arts niet de eigenaar is van het medisch dossier in de betekenis die het burgerlijk recht geeft aan die term. De arts is bewaarnemer van het dossier en verantwoordelijk voor het behoud ervan.
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
Kan ik nagaan wie mijn dossier heeft ingezien? Ja. Via www.volgjezorg.nl kun je een inzage-overzicht aanvragen. Daarin staat welke zorgverleners je gegevens beschikbaar hebben en wie deze hebben opgevraagd.
Een patiënt heeft recht op inzage in, en een afschrift van (een deel van) zijn medisch dossier1. Dit geldt ook voor elektronische inzage en een elektronisch afschrift van het dossier2. Als een patiënt verzoekt om zijn dossier in te zien of hier een afschrift van te krijgen, moet u aan dit verzoek voldoen.
U mag nabestaanden in principe geen inzage geven in het medisch dossier van een overleden patiënt. Ook mag u hier geen afschrift van geven. Alleen als er sprake is van een uitzondering, mag u gegevens uit het dossier verstrekken.
Na het overlijden van een patiënt/cliënt bewaar je als zorgverlener het medische dossier nog 20 jaar. Deze termijn gaat in na het laatste behandelcontact en is wettelijk vastgesteld in de Wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Deze twintigjarige aansprakelijkheid gaat over op de erfgenamen bij overlijden van de arts. De Code van medische deontologie (CMD) bepaalt dan weer dat patiëntendossiers gedurende dertig jaar na het laatste contact met de patiënt dienen bewaard te worden.
Jouw ouders mogen jouw medisch dossier inzien. Dit is wel afhankelijk van je leeftijd. Als je 16 jaar bent mogen je ouders jouw dossier niet inzien. Behalve als je daarvoor toestemming geeft.
Een verzekeringsarts van het UWV heeft ook een medisch beroepsgeheim en kan om jouw medische gegevens vragen. Dit kan nodig zijn om een helder en volledig beeld te krijgen van jouw situatie, bijvoorbeeld voor de WIA (her-)beoordeling.
Je tandarts is verplicht een dossier bij te houden. Hierin houdt hij gegevens over jouw behandeling bij. Ook bewaart hij in je dossier röntgenfoto's. Je hebt recht op inzage in jouw medisch dossier.
Algemene bewaartermijn medisch dossier
Uw arts moet uw medische dossier minstens 20 jaar bewaren. Die termijn geldt vanaf de laatste wijziging in uw dossier.
In een medisch dossier staan de gegevens over uw gezondheid, zoals de diagnose en de medicijnen die u slikt. Uw zorgverlener houdt het medisch dossier bij. Zo'n zorgverlener is bijvoorbeeld uw arts, uw apotheker of uw fysiotherapeut. Als meerdere zorgverleners u behandelen, zijn er meerdere dossiers.
Alle antwoorden op mijn vragenVragen van patiënten over verstrekken van medische gegevens. Nee, in principe mag dat niet. Alleen in uitzonderingssituaties mag uw zorgverlener uw medische gegevens doorgeven. Als patiënt moet u erop kunnen rekenen dat alles wat u in vertrouwen aan een zorgverlener vertelt, geheim blijft.
Gegevens medisch dossier verwijderen
De gegevens in uw medisch dossier worden 20 jaar bewaard. Daarna zal de arts of zorginstelling de gegevens uit uw dossier laten vernietigen. U kunt een arts of instelling vragen uw gegevens eerder te vernietigen.
De arbeidsgeneesheer is, net zoals iedere andere arts, gebonden door het beroepsgeheim. Uw werkgever heeft bijgevolg geen inzage in uw medisch dossier. De communicatie tussen de arbeidsgeneesheer en de werkgever verloopt via het formulier voor gezondheidsbeoordeling, behalve bij een anonieme raadpleging.
De huisartsen zijn verplicht een korte gezondheidsfiche (Sumehr genaamd) over u over te maken met de ernstige ziekten, allergie, inentingen, medicatielijst op Cozo. Dat is alles wat u en zij van ons dossier over u kan vinden via beveiligde internetverbindingen.
Wanneer verplicht bedrijfsarts tot werken? Dat de bedrijfsarts verplicht tot werken komt nooit voor. Deze persoon heeft namelijk een adviserende rol. Hij of zij zal aan u als werkgever daarom aangeven of de werknemer wel of niet in staat is om te werken volgens de beoordeling.
Dit mag de bedrijfsarts wel delen: welke werkzaamheden je nog wel/niet kunt uitvoeren. welke invloed dit heeft op het type werk dat je doet. de verwachte duur van het verzuim.
Als een werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer zich onterecht heeft ziek gemeld, dan kan hij een spoedcontrole (laten) uitvoeren. Dit kan al vanaf het moment van ziek melden. Veel werkgevers voeren een ziekteverzuimbeleid waarin een procedure is opgenomen die de werknemer en werkgever moeten volgen bij ziekte.
U heeft recht op inzage van het medisch dossier als u de (wettelijk) vertegenwoordiger van uw familielid bent. Ook heeft u dan het recht om aanvulling of vernietiging te vragen. Om correctie van het medisch dossier kunt u alleen vragen als u de door de rechter benoemde mentor of curator bent.
De wet zegt dat de zorgverlener de gevraagde gegevens zo snel mogelijk moet verstrekken. Voor een medisch dossier inzien kunt uw een termijn van twee weken als redelijk zien. Voor de kopieën mag het ziekenhuis of de zorginstelling u maximaal € 0,23 per pagina in rekening brengen.
Volgens de definitie in de AVG zijn dit alle persoonsgegevens die verband houden met de fysieke of mentale gezondheid van betrokkenen. Dus we hebben het hier niet alleen over ziekmeldingen, maar ook over gegevens over de ziekte en de behandeling zelf. Het zijn vertrouwelijke en bijzondere persoonsgegevens.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.
Als vertegenwoordiger van de patiënt heeft een advocaat, net als de patiënt zelf, recht op inzage in en afschrift van het medisch dossier. Daarom mag hij rechtstreeks medische informatie over de patiënt bij u als behandelend arts opvragen. U hoeft hiervoor geen aparte toestemming aan uw patiënt te vragen.
“ Ingevolge artikel 7:454 lid 3 dient de arts deze gegevens gedurende 10 jaren te bewaren vanaf het tijdstip waarop zij zijn vervaardigd of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.