Juri Vips is de jongste coureur die dit seizoen meters wist te maken met zijn 21 jaar.
Alex Albon is niet alleen de grootste, maar ook de zwaarste Formule 1-coureur op de grid in 2022. De Britse Thai weegt 74 kilo.
Fernando Alonso is dit jaar de oudste coureur in de Formule 1, nu Kimi Raikkonen een punt achter zijn carrière in de koningsklasse van de autosport heeft gezet. De 40-jarige Spanjaard zelf ziet zijn leeftijd als een voordeel.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Verstappen verdient met zijn nieuwe contract een basissalaris van rond de € 25 miljoen euro. Daarnaast ontvangt hij bonussen op basis van zijn prestaties. Het behalen van de wereldtitel in 2021 heeft hem naar verluidt een bonus van acht miljoen euro opgeleverd.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Niet iedere coureur drinkt trouwens gewoon water zoals dat uit de kraan komt. Sommigen kiezen een sterk geconcentreerde variant met glucose en extra vitamines en mineralen. Op dit gebied is echter niks verplicht, dus het verschilt per rijder wat er naar binnen wordt gezogen.
Op Eerste Pinksterdag, 15 mei 2016, schreef Max Verstappen zijn naam in grote letters in de geschiedenisboeken van de Formule 1, toen hij als jongste coureur ooit de Grote Prijs van Spanje op het Circuit de Catalunya in Barcelona op zijn naam schreef. Het werd een iconisch moment in de Nederlandse sportgeschiedenis.
De reden waarom Lewis Hamilton voor een knalgele helm heeft gekozen, is omdat de Brit de fans een handje wil helpen. Op deze manier kunnen de auto's van ploegmaat George Russell en die van Hamilton beter uit elkaar worden gehouden.
Carlos Sainz begint aan zijn tweede seizoen bij Scuderia Ferrari, waar hij in 2021 verschillende podiumplaatsen behaalde. De Spanjaard rijdt opnieuw samen met de Monegask Charles Leclerc, die verschillende dagsuccessen op zijn naam heeft staan.
Zo won hij in Italië in 2000 voor de 41e keer. Hiermee evenaarde hij het record van Ayrton Senna. Dit zorgde ervoor dat Schumacher tijdens de persconferentie na afloop in huilen uitbarstte en moest worden getroost door zijn grote concurrent van die jaren: Mika Häkkinen. Na vijf jaar Ferrari was het dan eindelijk zover.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
3 liter vocht verlies
Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal. Zouden ze dit niet doen, dan zouden ze het vocht (en dus hun gewicht) hiermee kunnen aanvullen.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Wie voortaan exact hetzelfde loon krijgt, is Max Verstappen. De Nederlander die er in 2021 in slaagde om alsnog de WK-titel op zijn naam te schrijven, ondertekende in maart 2022 een nieuwe contract bij renstal Red Bull Racing, goed voor een salaris van 48,3 miljoen euro/jaar.
Zo kan de kampioen ongeveer rekenen op 60 miljoen dollar terwijl het laagst geklasseerde team het met ongeveer 10 miljoen moet doen.
Experts schatten dit bedrag op zo'n 5 miljoen euro. Volgend jaar kan dat meer zijn, met een titel op zak. Daarnaast verkoopt Verstappen genoeg merchandise en met een wereldtitel zit je eigenlijk de rest van je leven wel gebakken als het gaat om werk.