Een groene milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 4 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1, 2 of 3 dan is een groene milieuzone voor uw voertuig verboden.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder). Er geldt vrijstelling voor: - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is. - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
De belangrijkste regel is dat alleen diesels met emissieklasse 4 of hoger de milieuzone niet in mogen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Grofweg kun je aannemen dat dieselauto's met emissieklasse 3 maximaal 20 jaar oud zijn.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in. Dieselauto's moeten dan voldoen aan de Euro 5- of de Euro 6-norm. Vermoedelijk gaat het om een klein aantal dieselauto's, want het gaat immers om auto's van 16 jaar en ouder.
Alle nieuwe bestelauto's en vrachtauto's mogen de ZE-zone alleen in als ze uitstootvrij zijn. Dat gaat om bedrijfsauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken komen (datum eerste toelating). Bestelauto's met een emissieklasse Euro 4 of lager en vrachtauto's van voor 2017 mogen de ZE-zones niet in.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Milieu - Uitstoot van dieselmotoren draagt bij aan de productie van ozon op leefniveau, wat schadelijk is voor gewassen, bomen en andere vegetatie .
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Wat is emissie? (emissieklasse 4)
Je auto valt bijvoorbeeld in emissieklasse 4, als de auto uit de periode van 1 januari 2005 tot 31 augustus 2009 komt.
Het einde van de diesel is nabij
Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden. Auto's gaan immers lang mee en een groot deel van het wagenpark in Nederland bestaat uit tweedehands auto's.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Zo kun je je Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in Nederland echter dat dit voor niet-zakelijke bestuurders zeer weinig oplevert.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Dieselauto's hebben doorgaans lagere volumetrische brandstofverbruikscijfers dan vergelijkbare benzinevoertuigen . Het voordeel in termen van CO2-uitstoot is echter aanzienlijk lager, aangezien de verbranding van 1 liter dieselbrandstof ongeveer 13% meer CO2 vrijgeeft dan voor dezelfde hoeveelheid benzinebrandstof.
Emissies en belastingen: Oudere dieselmotoren zijn relatief vervuilend, maar dankzij AdBlue en dieselpartikelfilters (DPF's – die roet uit uitlaatgassen opvangen) kunnen moderne dieselmotoren als net zo schoon worden beschouwd als hun benzinebroers en -zussen .
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
Wat we weten is dat in juni 2022 in het Europees Parlement een wet is aangenomen die ervoor moet zorgen dat vanaf 2035 geen enkel nieuw wegvoertuig nog CO2 uitstoot. In de praktijk komt dit dus neer op een verbod van de verkoop van nieuwe voertuigen die rijden op diesel of benzine.
Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Het roetfilter blokkeert als het geen kans krijgt om het roet te verbranden. Veel korte ritten maken geeft het roetfilter geen kans om te regenereren , en daarom hebben dieselmotoren op semi-regelmatige basis lange ritten nodig.