Stop met multitasken. Leg je mobiele telefoon weg en zorg dat je er volledig bij bent met al je aandacht. Denk niet aan andere dingen. Als je het gesprek wil beëindigen, beëindig het gesprek. Maar blijf niet zitten terwijl jij met je gedachten al ergens anders bent.
Luister meer dan je praat .
Vermijd conversationeel narcisme. Stel de mensen met wie je converseert interessante en doordachte vragen. Mensen praten graag over zichzelf. Vraag niet wat iemand doet en laat het daarbij.
De gezondheid van een sollicitant mag geen onderwerp van gesprek zijn. U mag als werkgever niet vragen of de sollicitant een ziekte of beperking heeft. Ook mag u niet vragen naar het ziekteverzuim van de sollicitant in het verleden. En sollicitanten hoeven u niets te vertellen over hun gezondheid.
Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de indruk die u achterlaat bij de interviewer om de juiste redenen memorabel is. Vermijd het gebruiken van details over uw privéleven, zoals uw familie of hobby's, tenzij de informatie direct relevant is voor de functie.
Als je afdwaalt omdat je niet geïnteresseerd bent in het gesprek, kun je proberen meer betrokken te raken door vragen te stellen en interesse te tonen in wat de ander zegt . Als je afdwaalt omdat je moe of gestrest bent, kun je proberen je lichaam te ontspannen en diep adem te halen.
ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt, wil of zegt. Vult het niet in voor een ander, doe geen aannames zonder dit echt te controleren bij de ander.
Vergelijk jouw ervaring niet met die van hen . "Als ze praten over het verlies van een familielid, begin dan niet over de keer dat jij een familielid verloor. Als ze praten over de problemen die ze op het werk hebben, vertel ze dan niet hoe erg je je baan haat. Dat is niet hetzelfde.
Wees een goede luisteraar door te knikken en oogcontact te maken. Geef commentaar op wat de ander heeft gezegd. Onderbreek de ander niet terwijl hij of zij praat. Afhankelijk van de generatie waarmee u communiceert, kunt u overwegen om niet te e-mailen, sms'en of praten op elektronische apparaten terwijl u met iemand praat.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Het kan zijn dat je niet genoeg geeft om het gesprek dat je voert om te luisteren en op te letten, omdat je andere dingen aan je hoofd hebt . Je kunt afgeleid worden door stress of angst. Je kunt afgeleid worden door honger of dorst. Elke keer dat je je niet kunt concentreren, moet je misschien even wat rustiger aan doen en proberen te ontspannen.
De beste manier om te stoppen met het onderbreken van mensen is om proactief te zijn. Word een actieve luisteraar . Concentreer je op wat iemand anders zegt tijdens het gesprek. Als het gaat om goede communicatie, is luisteren net zo belangrijk als spreken.
Blijf je reacties tijdens het gesprek ervaren, en benoem die af en toe. Hierdoor zal je gesprekspartner zich vrijer voelen dit ook te doen en zo kan het gesprek zich makkelijker verdiepen. Je komt op menselijk niveau nader tot elkaar, ook al is er misschien een conflict. Zorg dat je je prettig voelt.
Keerpunten in een gesprek kunnen het begin van een nieuw onderwerp of het einde van een gesprek suggereren . Het zijn de ideale momenten om je terug te trekken uit een discussie.
Welke vragen mogen niet gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek? Een werkgever mag u tijdens de sollicitatieprocedure alleen vragen stellen die relevant zijn voor de functie waarop u solliciteert. Hij mag u in de regel geen vragen stellen over privézaken of uw gezondheid.
Wij raden u aan om sollicitanten niet te vragen naar persoonlijke kenmerken die wettelijk beschermd zijn , zoals ras, huidskleur, religie, geslacht, nationale afkomst of leeftijd.
Ontslagen . Dit is een woord waar je nooit mee geassocieerd wilt worden, zeker niet in een interviewsetting. Gebruik dit woord niet, ongeacht de context, want hiring managers weten dat het een van de grootste rode vlaggen is die er zijn. Als je moet communiceren dat je ontslagen bent, gebruik dan termen als "ontslagen" of "ontslaan".