Lichte rolletjes hebben een snellere rotering (meer toeren) nodig om het proces in gang te zetten, terwijl de zwaardere rolletjes met minder toeren dezelfde druk kunnen realiseren.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Bij zwaardere rolletjes zal je scooter dus in theorie meer toeren maken dan bij lichtere rolletjes. Lichtere rolletjes hebben een snellere beweging nodig om genoeg centrifugale kracht te genereren, waardoor de scooter meer toeren zal maken.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller.
Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen. In dat geval kan de varioring eenvoudig worden verwijderd voor een hogere topsnelheid.
De beste afstelling op een Piaggio Zip of Vespa LX, S, Sprint of Primavera carburateur is 6,5 gram variorollen in combinatie met een sproeier maat 82. Dus daarvoor heb je deze variorollen nodig.
Viertaktmotoren zijn vaak iets zwaarder. Ze trekken iets minder hard op (dit is vooral het geval met oude motoren, tegenwoordig is er nauwelijks nog verschil) Ze vragen iets meer onderhoud dan tweetaktmotoren (mede door de gevoelige kleppen) In sommige gevallen hebben ze een minder hoge topsnelheid.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Bij het verhogen van de snelheid van je Piaggio Zip (45 km/p) is het essentieel om ervoor te zorgen dat de motor voldoende zuurstof ontvangt.
Welk merk variateurrollen is voor mij geschikt? Onze keuze voor a-kwaliteit is het bekende merk Malossi en voor een goed alternatief is MKX een goede keuze! Wanneer je een standaard afstelling hebt zijn de rollen van MKX een prima keuze!
Deze variorollen zijn een belangrijk onderdeel van de scooter, omdat ze ervoor zorgen dat deze vanuit stilstand hoge snelheden behaalt, zonder dat je hoeft te schakelen. Eigenlijk werken de variateur en de koppeling samen als een soort automatische versnellingsbak.
Originele YAMAHA roller met afmetingen van 15x12mm, met een gewicht van 5,5 gram gaan er 6 gewichten in de originele variator.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Aangezien er een afwijking mag zijn in de constructiesnelheid is er een marge van 4 km/u. De snorscooter mag dus 29 km/u rijden op de rollerbank. Ook de rollenbank mag een afwijking hebben. De afwijking van 5km per uur is ook in jouw voordeel.
Het boetebedrag is afhankelijk van hoeveel harder je scooter rijdt. Tot en met tien kilometer per uur gaat het om een boete van 60 euro. Van elf tot en met vijftien kilometer per uur gaat het om een boete van 120 euro. En bij meer dan vijftien kilometer per uur te snel gaat het om een boete van 250 euro.
Wel is de maximale snelheid bij een motorscooter verschillend. Een motorscooter met 125cc kan gemiddeld rond de 90 tot 100 km/u. Een motorscooter met 300cc kan gemiddeld rond de 140 tot 150 km/u.
Een analoge toerenbegrenzer werkt voor bijna alle gangbare scooters of bromfietsen met een 2-takt of 4-takt motor. De begrenzers werken niet bij motoren met directe injectie en scooters met een elektronische startonderbreker!
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Een 4takt opvoeren kun je om verschillende redenen doen. Zo verhoog je de betrouwbaarheid van jouw motorblok, verlaag je het verbruik in brandstof, is het milieuvriendelijker en kun je het geluid reduceren.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.