Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het Circuit van Spa-Francorchamps wordt door velen het mooiste racecircuit ter wereld genoemd. Niet alleen analisten noemen dit hun favoriete racecircuit, maar ook de coureurs zelf. Zo gaf Max Verstappen al eens aan dat het zijn favoriete circuit is.
Het circuit is gelegen bij de stad Mogyoród, een plaats in het Hongaarse comitaat Pes. De hoofdstad Boedapest ligt op iets meer dan 20 kilometer afstand. Eén van de kortste en snelste circuits uit de Formule 1 , met hoogteverschillen tot wel 65 meter! Dit circuit bevindt zich in de gemeente Spielberg bei Knittelfeld.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.
20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Van de oorspronkelijke 21 bochten die het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi telde bij de aanleg in 2009, zijn er nog 16 over. Het doel van die aanpassingen: meer snelheid, meer inhaalmogelijkheden en meer wiel-aan-wiel-gevechten.
Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race 'volgas'.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat de coureurs altijd een vaste afstand af moeten leggen. De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden.
Dit jaar vindt de Miami Grand Prix plaats in het weekend van 6 tot en met 8 mei 2022. Op vrijdag vinden de twee vrije trainingen plaats, gevolgd door de derde training en de kwalificatie op zaterdag.
Het Engelse circuit van Brooklands staat bekend als het allereerste permanente circuit ter wereld.
Toch zijn er wel een aantal circuits te noemen waarbij we tegen de klok in rijden, net als op Istanbul Park. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Interlagos in Brazilie, Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten, Imola in Italië en Yeongam in Zuid-Korea.
Of om nog wat specifieker te zijn: Circuit Zandvoort, Circuit Assen, de Nürburgring, Circuit Zolder en het Circuit van Spa-Franchorchamps.
De GP Oostenrijk 2023 wordt verreden op de Red Bull Ring, een Oostenrijks racecircuit in Spielberg. Het circuit werd in 1969 gebouwd en kreeg als naam de Österreichring. Vanaf 1970 tot en met 1987 werd er de GP Oostenrijk verreden. Later, in 1995 werd het circuit verbouwd en ingekort en kreeg het de naam A1 Ring.
Nieuwe record: 1:21,044 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 19-5-2019 (191,4 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km). Oude record: 1:22,849 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 6-7-2014 (187,2 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Om dit voor elkaar te krijgen, oefenen de coureurs een remdruk uit van 162 kg op het rempedaal.
De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Toch stampt een coureur gemiddeld zo'n 16 tellen per rondje (van ongeveer 1:13 min) geremd. Volgens Brembo wordt er dan ook 23% van de racetijd geremd. De auto's van dit jaar kunnen dankzij hun extra grip en grotere frontaaloppervlak afremmen tot maar liefst 6G. In Monaco gebeurt dat echter niet.
F1 Circuit Abu Dhabi op de F1 simulator
Een rondje over dit circuit in een f1 simulator is voor de raceliefhebbers die van een uitdaging houden. Het is namelijk een moeilijk circuit. Over start/finish kom je al snel bij de eerste bocht, goed remmen en insturen naar links, kijk uit voor de tracklimits.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.