Bij een kop-staart botsing is de achterop rijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of niet of te laat remde.
De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
In de wet staat dat degene die een onrechtmatige daad begaat (in dit geval een verkeersfout) aansprakelijk is, en dus verplicht is de schade te betalen die de ander door die fout lijdt.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Wie schade heeft geleden, kan de tegenpartij aansprakelijk stellen. Dat gebeurt middels een aangetekende brief. Vanaf dat moment spreken we van een aansprakelijkstelling. Niet in alle gevallen hoeft degene die schade heeft geleden de brief zelf te formuleren en te versturen.
Aanrijding twee achteruit rijdende auto's
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk.
Zorg nadat u bent aangereden of als u iemand heeft aangereden eerst voor medisch hulp. Zeker als er een kind is aangereden, is het zaak meteen medisch hulp in te schakelen. De schade bij het aanrijden van kinderen is vaak groot. Is de aanrijding minder ernstig vul dan het Europees Schadeformulier in.
In de meeste gevallen is degene die op de vóór hem rijdende auto botst aansprakelijk bij een kettingbotsing voor de schade van die vóór hem rijdende auto. Maar het kan ook zijn dat de achteroprijdende auto zélf doorgedrukt werd door een auto die hem weer van achter aanreed.
Bij een kettingbotsing zult u altijd eerst degene die u van achteren heeft aangereden aansprakelijk moeten stellen voor uw letselschade. En degene die vóór u reed, zal dan op zijn beurt ú weer aansprakelijk stellen voor zijn letselschade.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Whiplash en werk: 75% van de whiplash slachtoffers is na 6 tot 12 maanden volledig herstelt. Gemiddeld gaan mensen met whiplash klachten daarom 6 tot 12 maanden na een ongeval weer werken. Het aanpassen van de werkzaamheden en beperken van de belasting is belangrijk als u weer gaat werken met een whiplash.
Wie mag een verklaring afleggen? Iedereen die het ongeval heeft waargenomen kan een verklaring afleggen. Dat kan een voorbijganger zijn, een inzittende van een auto, uzelf, een omstander etc. De meeste waarde wordt gehecht aan een verklaring van een onafhankelijke getuige.
Automobilisten zijn verplicht om altijd een Europees schadeformulier bij zich te hebben. U heeft dit formulier nodig voor het noteren van alle gegevens van degenen die bij de aanrijding zijn betrokken. Ook geeft u hierop aan welke schade u heeft opgelopen en wat de toedracht van de aanrijding was.
Wanneer er sprake is van gedeelde aansprakelijkheid heeft u dus recht op een vergoeding. U krijgt echter slechts een gedeelte van uw schade vergoed. Omdat u immers zelf ook aan de toedracht van het ongeval heeft bijgedragen.
Ook als de zwakke verkeersdeelnemer moet uitwijken omdat het motorvoertuig een onverwachte beweging maakt of er onverwacht een deur wordt opengedaan, is de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk. Alleen als de automobilist juridisch geen enkel verwijt kan worden gemaakt, kan hij een beroep doen op overmacht.
Afslaan en inhalen in het verkeer
De relevante regelgeving over afslaan en inhalen is onder meer opgenomen in de artikelen 11, 17, 18 en 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Afslaan en inhalen in het verkeer zijn bijzondere manoeuvres.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
U kunt iemand schriftelijk aansprakelijk stellen. Daarbij is het van belang dat de brief de datum bevat waarop u de wederpartij aansprakelijk stelt, een omschrijving van het ongeval en de grond waarop u iemand aansprakelijk stelt. Dit laatste is de wettelijke basis.
Als het de schuld van iemand anders is, en je de kosten vergoed wil krijgen, dan moet je de wederpartij aansprakelijk stellen. Dit betekent dat je aangeeft dat de andere partij een onrechtmatige daad heeft begaan waardoor jij nu schade hebt. Met andere woorden, de andere partij is aansprakelijk voor jouw schade.
Autoschade claimen
Na een schadeclaim op je autoverzekering daal je direct een aantal treden en stijgt de premie. Het maakt geen verschil of je bijvoorbeeld €500 claimt of €5000. De premie stijgt even hard, ook als je maar voor 50% van de schade opdraait.
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Heb ik recht op schadevergoeding, zo ja, hoeveel? Bent u te voet of fietsend aangereden door een auto, en is er geen sprake van overmacht, dan heeft u recht op schadevergoeding. 50 tot 100% van uw schade wordt vergoed. Valt u niets te verwijten, dan wordt uw volledige schade vergoed.