Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen. Met de gordel om heeft een taxichauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen, zo stelt het Openbaar Ministerie.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro. Dat is inclusief administratiekosten (feitcodes R533; R535f t/m R535k; R535m; R535o t/m R535s).
In Nederland werd het vanaf 1 juni 1975 wettelijk verplicht om voorin autogordels te dragen, maar de gordelplicht voor de achterpassagiers geldt pas sinds 1 april 1992.
Achterin de auto heb je met gordels om 20% minder kans om ernstig gewond te raken en 30% minder kans op overlijden. Het dragen van de gordel op de achterbank zorgt er ook voor dat je bij een aanrijding niet naar voren schiet en de passagier of bestuurder op de voorstoel verwond.
Je mag in je auto met maximaal zoveel personen zitten als er plaatsen met veiligheidsgordels (of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem) zijn en plaatsen die daarmee niet moeten zijn uitgerust. Bij de meeste wagens zijn dat er vijf, namelijk twee vooraan en drie achteraan.
Bouwjaar na 1-1-1971 : verplichte autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen. Bouwjaar na 31-12-1989 :op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank.
Het is volgens de politie namelijk onverstandig en strafbaar om met drie of meer mensen in een wagen te zitten. Tenminste, wanneer je niet uit hetzelfde gezin komt. Alle vier de inzittenden kregen een boete van 390 euro. In een bericht op Twitter spreekt de politie overigens van jeugdoverlast.
WAT KOST HET VERVANGEN VAN DE AUTOGORDELS? Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 100 euro inclusief btw per autogordel.
In een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom, hoef je volgens de Rijksoverheid geen gordel te dragen. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen in, schuiven op, stappen uit en in de spits staan mensen zelfs in de bus. In de meeste lijnbussen zitten überhaupt geen gordels.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
In de wet staat dat "de bestuurder en de passagiers van auto's die aan het verkeer deelnemen, de veiligheidsgordel moeten dragen".
De verantwoordelijkheid van het dragen van een gordel ligt bij alle personen zelf. Dus de boete voor het niet dragen van de gordel is voor de persoon zelf. Kinderen onder de 12 jaar zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Hoe heet dat ding op je autogordel dan? Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong. Of gesptong. Of gordeltong.
Wat kost het vervangen van de autogordels? Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 100 euro inclusief btw per autogordel.
Mercedes-Benz A 180 AMG *AMBIENT*PANORAMA*NIGHT*RODE GORDELS
Hierdoor heeft de auto een zeer sportieve uitstraling.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Re: Nat gespat
Lomp gedrag is geen strafbaar feit. Door iemand onder de modder te spatten maak je zijn/haar kleding op dat moment onbruikbaar, dat kan als vernieling worden gekwalificeerd. Door opzettelijk vlak bij iemand door een modderplas te rijden zou je iemand nadeel kunnen toe brengen.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs, gevaar op de weg veroorzaken en vele andere overtredingen komen altijd op het strafblad.
Heupgordels zijn nog steeds toegestaan.
zeker wanneer deze gordels tot de orginele uitrusting van het voertuig hebben behoord. Wel is het zo dat bij de (EG)toelatingseisen voor nieuwe voertuigen (recent geproduceerde auto's) de driepuntsgordel ook voor de middelste zitplaats op de achterbank een vereiste is geworden.
Er mogen zoveel kinderen in een auto, als hoeveel zitplaatsen er zijn. Het aantal zitplaatsen wordt bepaald aan de hand van het aantal beschikbare autogordels. In een stationcar (gewone hatchback ofzo ook niet) is het niet toegestaan om zelf zitplaatsen te maken door middel van het plaatsen van stoelen of een bankje.
De aanwezigheid van hoofdsteunen in personenauto`s is in Nederland (nog) niet verplicht. In de toelatingseisen is wel gesteld dat indien hoofdsteunen aanwezig zijn, zoals nagenoeg altijd het geval, deze wel moeten voldoen aan een richtlijn omtrent de minimale hoogte van hoofdsteunen.