In Duitsland vertelt een dikke onderbroken lijn op het wegdek u dat al het verkeer van links en rechts voorgaat. Net als in Frankrijk worden rotondes in Duitsland soms ook niet vooraf aangeduid met borden. Anders dan u gewend bent, heeft al het verkeer van rechts steeds voorrang.
Op het gebied van voorrang geldt in Duitsland altijd dat bestuurders van rechts voorrang hebben, tenzij dit anders aangegeven wordt.
Voorrang en voorrang
In Duitsland hebben voertuigen van rechts over het algemeen voorrang, tenzij anders aangegeven. Deze regel geldt met name in stedelijke gebieden waar straten mogelijk geen duidelijke markeringen hebben. Op rotondes hebben de voertuigen binnen de rotonde voorrang.
De wet voorziet in de voorrangsregels, de bekendste is wel dat rechts voorrang heeft. In de wet is een rotonde echter niet als voorrangwet vastgelegd. De voorrangsregels op een rotonde worden daarom veelal geregeld door middel van verkeerstekens en verkeersborden. De bekendste zijn wel de haaientanden en stopborden.
Ik respecteer de voorrangsregels. Iedere bestuurder die de rotonde nadert, moet voorrang verlenen aan alle voertuigen die zich al op de rotonde bevinden.
Je zet vervolgens meteen je richtingaanwijzer aan en je verlaat de rotonde direct. Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Het begint allemaal met je aanpak. Rijd heel vroeg langzamer en kijk zo vroeg mogelijk naar de weg aan je rechterkant, en over de rotonde zelf . Door heel vroeg naar de verkeersstroom te kijken, kun je soms een kans creëren om te gaan, door je aankomst bij de rotonde te timen wanneer er een gat is.
Voertuigen op een rotonde hebben voorrang, tenzij borden aangeven dat dit niet het geval is . Geef geen richting aan als u een rotonde oprijdt, alleen als u op het punt staat om te vertrekken. Elk hulpvoertuig met zwaailichten heeft voorrang, zelfs als er geen sirene is.
In Duitsland wél voorrang bij invoegen? Er zijn mensen die denken dat het in Duitsland wél verplicht is om invoegend verkeer voorrang te geven, maar dat is niet zo. Al zul je, doordat invoegstroken in Duitsland zo kort zijn, wel vaak zien dat er ruimte wordt gemaakt voor bestuurders die de Autobahn opkomen.
Op het vasteland van Europa, waar je aan de rechterkant van de weg rijdt, hebben auto's links van je voorrang, dus je geeft hen voorrang. In het VK, waar je aan de linkerkant van de weg rijdt, hebben auto's rechts van je voorrang, dus je geeft hen voorrang.
Wanneer je door rood licht rijdt kan je worden geflitst.In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320.Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
Zorg er dan voor dat je een gevarendriehoek, veiligheidsvesten, een verbanddoos en een milieusticker in je auto hebt. Heb je een caravan of rijd je een zware camper van meer dan 3.500kg? Vergeet dan de wielkeggen en het knipperlicht niet. En natuurlijk, als je in de winter gaat, zijn winterbanden verplicht.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen?Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Als er stilstaand verkeer op de rotonde staat, mag u alleen invoegen als u geen afritten of ingangen voor andere weggebruikers blokkeert . U kunt de rotonde oprijden als uw pad vrij is en het veilig is om te gaan.
Het verkeer op de rotonde heeft voorrang
De automobilisten die zich op de rotonde bevinden, hebben voorrang op het verkeer dat de rotonde wil oprijden. Op een rotonde bestaat er dus niet zoiets als een voorrang van rechts.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een tram.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
In de regio New England in de Verenigde Staten wordt een " rotary " echter doorgaans gebruikt als algemene term voor alle rotondes, inclusief die met een modern ontwerp. De staatswetten in deze staten bepalen dat verkeer dat al op de rotonde rijdt altijd voorrang heeft.
Alleen Frankrijk overtreft Portugal, met een totaal van 663,8 rotondes. Het is ook het land met de meeste rotondes ter wereld, met 42.986 rotondes, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25.976) en Italië (15.053).