Keizer Constantijn de Grote stelde zo'n drie eeuwen na Christius de zondag als rustdag in voor zijn hele rijk. Dat de zondag een vervanging is van de rustdag, daar lopen ook de meningen over uiteen. Joden vieren nog steeds de sabbat op de zaterdag en er zijn ook christenen die de sabbat graag in ere willen houden.
Zondag wordt als de eerste, dan wel als de laatste dag van de week gezien. Zoek zondag op in het WikiWoordenboek. In het jaar 321 riep de Romeinse Keizer Constantijn de Grote per decreet de Dies Solis (dag van de zon) uit tot officiële rustdag in het West-Romeinse Rijk.
In België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag. Ook om praktische redenen staan in agenda's vaak de zaterdag en zondag samen aan het einde van een week.
De oorsprong van de sabbatdag
1:12:4). In Genesis 2:2 stelt God Zich voor als Iemand die zes dagen lang hard gewerkt heeft en daarna is gestopt, en wel om te rusten: 'Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had' (vgl.
In de christelijke traditie is de zondag de eerste dag van de week. Op deze rustdag vieren christenen de verrijzenis van Jezus Christus. In de Germaanse talen is de christelijke rustdag genoemd naar de zon.
Met de sabbat herdenken de joden dat. Volgens het vierde gebod van de tien geboden die het jodendom kent, moet je op sabbat rusten. Veel joden vinden sabbat een fijne dag. Ze houden zich op deze dag vooral bezig met hun geloof, zijn veel met familie en vrienden en hebben tijd voor elkaar.
Drie dagen lang kan het lijken alsof God afwezig is, maar de derde dag is Hij er. Want God laat zijn volk en de rechtvaardige niet langer dan drie dagen in de steek de derde dag toont Hij zijn trouw. Daarom is geloven in de verrijzenis geloven in de liefde en de trouw van God.
Wij hebben de namen voor de dagen van de week, net als die voor de maanden, ontleend aan de Germanen en de Romeinen. De Romeinen hadden van de Grieken het gebruik overgenomen om de dagen te noemen naar hemellichamen: de zon, de maan en vijf planeten. Deze planeten waren op hun beurt genoemd naar goden.
De joodse dag begint met zonsondergang. Daarom beginnen sjabbat en alle feestdagen met het verdwijnen van het daglicht en eindigen zij bij het verschijnen van drie sterren aan de hemel. De joden volgen een maankalender met twaalf maanden van afwisselend 29 en 30 dagen.
Algemeen principe: het verbod op zondagsarbeid
Het is verboden werknemers 's zondags tewerk te stellen (principe van de zondagsrust). Met een " zondag " wordt bedoeld de astronomische dag, d.w.z. van 0 tot 24 uur. De bepalingen in verband met het verbod van zondagsarbeid zijn van openbare orde.
Op sommige plekken in het land is het een schande om op zondag de was buiten te hangen. Daar word je er op 'aangekeken' als je je was op zondag buiten te drogen hangt. Als je last hebt van pollen kan dat een reden zijn om de was niet buiten te drogen. Want pollen kunnen in je schone was dringen.
“Allereerst is de zondagsrust volgens de rechters een juridisch beschermde traditie, die je niet met een openingstijdenwet kunt omzeilen.” Waar in andere landen de winkels steeds vaker en langer op zondag opengaan, zal dat in Duitsland voorlopig niet gebeuren, denkt Prantl.
De zondagsrust als concept is gebaseerd op het scheppingsverhaal uit Genesis 1 en de verwijzende traditie in Exodus 20. Hierin geeft God de mens de opdracht om van de zevende dag in de week een gewijde rustdag te maken.
In bepaalde stromingen van het christendom is de sabbat de religieuze rustdag naar het voorbeeld zoals deze was voorgeschreven door het vierde gebod van de Tien geboden. Het Hebreeuwse woord sjabbat ("šabbāth", שַׁבָּת) betekent "De dag van rust (of ophouden)", met als gevolg hebbende, ophouden of rusten van arbeid.
De Slavische talen noemen de maandag 'de dag na de zondag', maar uit hun namen voor de dinsdag (tweede dag), blijkt dat ook de sprekers van deze talen de maandag als de eerste dag beschouwen.
Naamgeving. De naam vrijdag is afgeleid van Friia's dag. Deze Germaanse naam komt overeen met de Latijnse benaming Dies Veneris, de dag van Venus, genoemd naar de gelijknamige planeet. Deze planeet ontleende zijn naam aan de gelijknamige godin Venus.
Maandag werd vernoemd naar de maan (Dies Lunae), dinsdag naar Mars (Dies Martis), woensdag naar Mercurius (Dies Mercurii), donderdag naar Jupiter (Dies Jovis), vrijdag naar Venus (Dies Veneris), zaterdag naar Saturnus (Dies Saturni) en zondag naar de zon (Dies Solis).
Het graf van Jezus
De Heilig Grafkerk bevindt zich in Jeruzalem en is een heilige plek voor Christenen. Zij geloven namelijk dat het graf van Jezus (zie kader) in deze kerk te vinden is. De Bijbel vertelt dat Jezus Christus na de kruisiging door twee van zijn volgelingen begraven werd.
Vrijdag 3 april in het jaar 33 zou de dag zijn waarop Jezus Christus aan het kruis genageld werd.
Witte Donderdag is de donderdag vóór Pasen. Herdacht wordt het pesachmaal dat Jezus aan de vooravond van zijn kruisdood met zijn leerlingen hield. Tijdens dit Laatste Avondmaal stelde Jezus de Eucharistie en het Priesterschap in. Witte Donderdag is in het katholieke Paasfeest een belangrijke dag.
Joden bidden drie keer per dag. 's Morgens, 's middags en 's avonds. Bidden kan zowel thuis als in de synagoge. Bij het morgengebed dragen de mannen behalve hun keppeltje, ook een gebedskleed of tallith. Op werkdagen dragen strenge joden 's morgens ook twee gebedsriemen met daaraan twee kleine doosjes.
Het Jodendom ontstaat tweeduizend tot duizend jaar voor Christus. Net als bij de islam en het christendom geloven religieuze joden in één God. Die is schepper van het heelal en de god van Abraham, Isaak en Jakob. Ze noemen hem Jahweh maar spreken zijn naam nooit uit.
In Nederland duurt de opleiding in het progressieve jodendom minimaal twee jaar, in de orthodoxie duurt die vaak veel langer. Hoeveel mensen zich jaarlijks bekeren tot het jodendom is niet bekend, maar het gaat niet om grote aantallen.