Bugatti kent een rijke historie, die algemeen bekend is. In 1998 kocht de Volkswagen Groep de naamrechten en startte direct de ontwikkeling van een nieuw model.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is sinds 2021 in handen van de Kroatische autofabrikant Rimac.
Eén komt er nota bene naar Nederland: voor vijf miljoen euro exclusief belastingen - liefst 6,3 miljoen euro op Nederlands kenteken. De Mistral valt in Bugatti's collectie van zogeheten few-off modellen: gelimiteerde uitgaves met prijskaartjes van 5 (Divo) tot 11,5 miljoen euro (La Voiture Noire).
Bugatti maakt niet langer deel uit van Volkswagen Group en wordt ondergebracht in een joint venture tussen het relatief onbekende Kroatische automerk Rimac Automobili en Porsche. De inhoud van de deal werd gisterennamiddag bekendgemaakt op de hoofdzetel van Porsche in Stuttgart.
's Ochtends werd namelijk een Bugatti Chiron op kenteken gezet met een catalogusprijs van 4.064.477 euro.
Fiat Multipla
Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
De duurste klassieke auto aller tijden is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti Type 57 SC Atlantic. Er zijn er vier gemaakt. Drie zijn er bekend, maar de vierde is nog altijd spoorloos.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Afgelopen maart registreerde Bugatti-dealer Pon Luxury Cars in Leusden een Chiron met een nieuwwaarde van 3.622.222 euro in Nederland. Nu, drie maanden later, volgde er een ter waarde van 3.636.742 euro. Het record werd direct gebroken, want meteen ging het exemplaar van dik vier miljoen euro op kenteken.
Een nieuwe Bugatti kost 1,7 miljoen dollar voor het goedkoopste model, een Bugatti Veyron, tot meer dan 18,7 miljoen dollar voor een Bugatti La Voiture Noire, het huidige duurste model op de markt. Wat kost een tweedehands Bugatti? Een tweedehands Bugatti Veyron 16.4 kost minimaal iets meer dan $ 1,1 miljoen.
Maak kennis met ondernemer en autofanaat Jeroen van den Berg. Voormalig Quote 500 Junior-lid Jeroen van den Berg (44) heeft met zijn Gotcha BV een aanzienlijk aandeel in de bij het Rembrandtplein gelegen Club Air.
Want weliswaar liet papa Perridon de Divo lopen, maar zoals bekend heeft de Rotterdammer al 3 Veyrons en 1 Chiron in de garage staan.
Bugatti = Bugatti is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is in 1998 voor 100 mark in handen van het Volkswagen-concern gekomen.
De productie ging maandag 5 september 2005 van start in de gloednieuwe Bugatti-fabriek in het Oost-Franse Molsheim. Het is op deze plaats dat de Italiaan Ettore Bugatti van 1908 tot enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog zijn wereldberoemde racewagens bouwde.
Bugatti-logo: Macaron
Genaamde: de Macaron. De rode badge is grotendeels ongewijzigd gebleven sinds hij voor het eerst werd gebruikt op de eerste productie-Bugatti, de Type 13.
Bugatti La Voiture Noire (€16,5 miljoen)
Maar wat is nu de duurste auto van de wereld? Anno 2022 is dat de Bugatti La Voiture Noire, oftewel de zwarte auto. Het ontwerp is gebaseerd op de Type 57 SC Atlantic.
Bugatti Chiron topsnelheid
Een Bugatti Chiron beschikt dankzij een 8,0-liter W16 met vier turbo's over 1.500 pk en 1.600 Nm. Echte hypercar-specificaties dus. Hij gaat in slechts 2,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 420 km/u. Hij heeft verschillende rijmodi, waaronder Autobahn.
De Bugatti Chiron Super Sport 300+ is gelimiteerd tot maximaal 30 stuks, allen met een prijskaartje van €3,5 miljoen exclusief belastingen.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.
Lamborghini Miura
Een absoluut waanzinnige schoonheid. Marcello Gandini was nog maar net de twintig gepasseerd toen hij deze auto tekende, die vandaag volgens velen als de mooiste auto ter wereld wordt beschouwd.
De Bugatti Veyron was de eerste productieauto die een snelheid van 400 km per uur bereikte, maar de concurrenten zijn dit record al voorbijgestreefd. We hebben een lijst samengesteld van de snelste auto's, die gebaseerd is op gemeten topsnelheid, niet de theoretische topsnelheid.