Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
De meeste TikTok-gebruikers hebben maar één doel, dat is hun filmpjes viraal laten gaan. Viraal gaan betekent het supersnel verspreiden van content over heel het internet (in dit geval een TikTok-filmpje).
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers (vooral bij jongeren) afneemt blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan.
Als je de app TikTok downloadt en een account aanmaakt, staan alle privacy instellingen gewoon openbaar. Dit betekent dat eigenlijk iedereen al jouw video's kan zien, maar ook je naam, volgers en soms zelfs waar je woonadres. Verder is het soms moeilijk voor kinderen om mensen met verkeerde intenties te herkennen.
Waarom is TikTok zo verslavend? Het is niet gek dat jongeren zoveel tijd doorbrengen op TikTok; de app is namelijk razend verslavend. Dit komt omdat het algoritme zo is ingesteld dat TikTok precies weet in wat voor filmpjes het kind geïnteresseerd is en wat hij grappig vindt.
De kracht van TikTok marketing wordt, ondanks de enorme groei ervan, nog steeds goed onderschat door menig marketeer en/of ondernemer. In Nederland steeg de groei van TikTok gebruik maar liefst met 75% in 2021.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Van de 15- tot 19-jarigen zit 42 procent inmiddels dagelijks op TikTok. De groei van TikTok in de groep tussen 20 en 39 jaar werd volgens Newcom versterkt door de coronamaatregelen. "Ze konden minder uitgaan, er waren minder studentenfeesten en festivals, en studeren op locatie kon vaak niet.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Totaal overzicht van het social media gebruik in 2020
Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
De leeftijd 15-39 jaar gebruikt gemiddeld 5-6 social media platformen. Waar de leeftijd 40-79 jaar gemiddeld 3-4 social media platformen gebruikt. Ook is deze groep dagelijks aanzienlijk minder actief op social media. Procentueel groeit TikTok het hardst met 75% ten opzichte van 2021.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
In totaal werden er ruim elf miljoen accounts verwijderd vanwege het overtreden van de regels op TikTok. Om de app te gebruiken moet je minimaal dertien jaar oud zijn. Volgens het platform vormen alle verwijderde accounts van kinderen nog geen 1 procent van alle TikTok-accounts.
Wij praten je bij. Het gaat om de heuse red flag-trend. Twitteraars gooien een rits aan rode vlaggetjes in een tweet, gepaard met een uitspraak of handeling die een instant red flag betekent. Oftewel: iets wat een abrupt einde brengt aan het gesprek – of welke vorm van contact dan ook.
Gebruiksvoorwaarden. TikTok heeft, evenals andere social media, regels opgesteld waar jij je aan dient te houden tijdens het gebruik van het platform. Zo mag je je niet voordoen als een ander persoon, anderen niet lastig vallen, je mag geen seksueel materiaal plaatsen en geen materiaal dat geweld of discriminatie bevat ...
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Kinderen gebruiken TikTok als een manier om met hun vrienden in contact te komen en om creatief bezig te zijn. Je kunt je er urenlang mee vermaken, maar het brengt ook een aantal risico's en problemen met zich mee; vooral op het gebied van veiligheid.