De bekendste methode voor het controleren van de snelheid is de flitspaal. Flitspalen kunnen handhaven op overtredingen van de snelheid én rijden door rood licht. Het Openbaar Ministerie bepaalt waar flitspalen staan, in samenspraak met wegbeheerders en de politie.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Snelheidscamera's werken met radarsignalen. De radar zendt een geluidsgolf uit, die voor ons niet hoorbaar is. Die golf weerkaatst tegen een bewegend object zoals een voertuig. Radargolven kennen een zogenoemd 'doppler effect' waarbij de snelheid van terugkaatsen wordt gemeten.
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden. Zo weet de computer hoe snel je rijdt.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
Sinds 21 juni 2021 hebben verkeersovertreders onmiddellijk toegang tot een kopie van hun proces-verbaal en hun boete via de website www.verkeersboetes.be . Overtreders dienen zich simpelweg in te loggen met een digitale sleutel zoals eID of itsme.
De maximumafstand waarop gemeten mag worden is afhankelijk van het merk en type van de lasergun: LTI TruSpeed: max 1000 meter. LTI Ultralyte: max 900 meter.
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Een flitser met een richtgetal van 28 (zoals op de afbeelding rechts) wordt gebruikt om een onderwerp op 5 meter afstand van de flitser te fotograferen. Het te gebruiken diafragma is f/5,6 want 28 / 5 (richtgetal/afstand) = 5,6.
De andere 1% is voorzien van radar en die meet soms al eerder. Mobiele flitsers (busjes in de berm, op de vangrail) doen vaak een meting met radar of laser; hierbij is het meetbereik tot goed 200m voordat je 'm ziet. Afhankelijk van de wegsituatie mag dat ook.
25 meter. 300 meter is onbestaanbaar. Die auto op 100 meter is al niet meer leesbaar, kijk maar eens hoe wazig die motorplaat al is. Laseren kan wel op een flinke afstand maar 300 is wel erg ver hoor, dat is 10 seconden met 100km/u en 20 seconden in de bebouwde kom.
Échte flitspalen nog altijd overwegend groen
Daarnaast hebben de Duitse verkeershandhavers ook een flink arsenaal mobiele flitsers.
Wanneer krijg ik proces-verbaal toegestuurd na mijn verkeersovertreding? Wanneer je een verkeersovertreding begaat, ontvang je binnen de 14 dagen na vaststelling van het misdrijf een afschrift van het proces-verbaal. Wordt deze termijn overschreden, verliest het pv zijn bijzondere bewijswaarde.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
Snelheid en rode licht
Een roodlichtcamera werkt meestal met twee lussen in het wegdek. Op het moment dat je met je auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Hiermee wordt nagezien of je al dan niet door het rode licht reed.
15 km/h: € 148.
De lasergun zendt korte flitsen uit die vervolgens worden weerkaatst door de snelheid van het licht van een voertuig. Doordat de snelheid van het licht zeer nauwkeurig kan worden berekend, laat de lasergun hiermee zien hoe hard een voertuig rijdt.
Sommige (oude) flitspalen in Duitsland hebben een rode lens voor de flitser zodat ze de weggebruikers niet verblinden.
De roodlichtcamera flitst wel pas als het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. Heb je niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht, dan word je enkel beboet wanneer je dit tegen een te hoge snelheid deed. Laat je dus niet langer misleiden door de naam van deze camera!
Aantal kilometer te hard:
20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267. 30 km/h: € 346. Meer dan 30 km/h: strafbeschikking.