Het ministerie van Financiën controleert of de
De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de begroting ligt bij de Commissie, die ervoor moet zorgen dat elke euro die uitgegeven wordt, ook geregistreerd en verantwoord wordt.
Elke gemeente en provincie moet zorgen voor een begroting die 'structureel en reëel in evenwicht' is. Bij gemeenten stelt de gemeenteraad daarbij de kaders en controleert het bestuur.Bij provincies doen de Provinciale Staten dit. Dit heet ook wel het horizontale toezicht.
Het kabinet maakt afspraken over het begrotingsbeleid en de budgetten zodat: de overheid de economische groei kan versterken; het duidelijk is waar het belastinggeld naar toe gaat.
Het parlement (de Staten-Generaal) controleert de regering. Ministers leggen in het parlement verantwoording af over hun beleid.
De uitvoerende macht, de regering, is verantwoording schuldig aan de wetgevende macht, door middel van ministeriële verantwoordelijkheid. De rechtsprekende macht (Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, rechtbanken, gerechtshoven en Hoge Raad) controleert de toepassing van wetten en regelgeving.
Voor problemen met de overheid, hoe groot of hoe klein ook, kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Heeft u een klacht over bijvoorbeeld het UWV, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, de provincie of een andere overheidsinstelling; de Nationale ombudsman behandelt deze klachten.
Het is een bindend besluit. In de praktijk wordt de begroting naarmate een jaar vordert aangepast aan veranderende omstandigheden en financiële mee- en tegenvallers.
De uitgaven in 2024 zijn naar verwachting ruim 433 miljard euro. Tabel 2.1.1 toont het overzicht van de verwachte uitgaven en inkomsten, inclusief de raming voor de komende jaren. Het EMU-saldo 2024 komt naar verwachting uit op een tekort van 31,7 miljard euro in 2024. Uitgedrukt in procenten bbp is ‒ 2,9%.
Een begroting is een financieel plan waarin je verwachte inkomsten en uitgaven voor een specifieke periode in kaart brengt. Dit kan je doen voor een maand, een kwartaal, een boekjaar, of bijvoorbeeld een los project. De belangrijkste onderdelen van een begroting zijn de inkomsten, uitgaven en het verschil hiertussen.
Het kabinet bereidt de Rijksbegroting voor en stelt deze op. Dit gebeurt in het voorjaar. In de begroting staat een financieel overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven van het komende jaar.
Waar bij de Begroting de 3 W-vragen centraal staan (wat willen we bereiken, wat gaan we daarvoor doen en wat mag het kosten?) draait de jaarrekening meer om de 3 H's. Heeft de gemeente bereikt wat zij wilde bereiken?
De gemeenteraad bepaalt waar het bestuur zich op hoofdlijnen mee bezighoudt. En controleert het college van burgemeester en wethouders (college van B&W). De raad bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers. Het college van B&W bestuurt de gemeente; de burgemeester is voorzitter van het college.
Duitsland was in 2021 nettobetaler nummer één, Polen profiteert het meest van de Unie. België, in 2021 nog nettobetaler, gaf in 2022 minder geld aan de EU dan het ontving. Daarmee daalde het aantal landen dat netto bijdraagt aan de Europese Unie van 10 naar 9.
Uitgaven van de federale overheid betalen voor alles van Social Security en Medicare tot militair materieel, snelwegonderhoud, bouwconstructie, onderzoek en onderwijs . Deze uitgaven kunnen worden onderverdeeld in twee primaire categorieën: verplicht en discretionair.
De gezamenlijke schuld van de EU was vorig jaar 458,5 miljard euro en daarmee bijna twee keer zo hoog als in 2021 (236,7 miljard euro). De toename komt vooral door geld dat de EU heeft geleend voor het zogenoemde Europese Herstel- en Veerkrachtfonds ofwel coronaherstelfonds.
De Nederlandse overheidsschuld (verderop staatsschuld)25 bedraagt naar verwachting in 2022 49,8% bbp en komt in 2023 uit op 49,5% bbp, wat neerkomt op circa 500 miljard euro (zie figuur 1.2.1).
De opbrengst van de loon- en inkomstenheffing, de grootste inkomstenbron van de overheid, steeg in 2023 naar 128,4 miljard euro. De toename van 9 procent komt vooral door toegenomen lonen. De inkomsten uit de btw namen door hogere prijzen voor goederen en diensten met 5,5 miljard euro toe tot 79,5 miljard euro.
Het aantal mensen wereldwijd met een vermogen van meer dan 1 miljard dollar (916 miljoen euro) is dit jaar opgelopen tot 2.544. Dat zijn er 7 procent meer dan vorig jaar. Daarnaast werden miljardairs het afgelopen jaar 9 procent rijker. Dat blijkt uit cijfers van UBS.
De daadwerkelijke rekening mag overigens ongeveer 10% afwijken van de offerte.
Als de uitgaven groter zijn dan de inkomsten, spreken we van een begrotingstekort (negatief). Als de inkomsten groter zijn dan de uitgaven, spreken we van een begrotingsoverschot (positief).
Een begroting geeft overzicht en inzicht in hoeveel geld je binnenkrijgt en hoeveel je hebt om uit te geven. Zo zie je in één keer of je geld overhoudt of tekortkomt. Een begroting is altijd uniek en persoonlijk.
De Nederlandse Staat aanklagen via Centraal Meldpunt: Meld.nl. De overheid neemt besluiten en verricht handelingen waardoor particulieren en bedrijven schade kunnen lijden. De overheid kan aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade en kan de particulier of bedrijf schadevergoeding eisen.
Amerikaanse burgers hebben het recht om zowel de staat als de federale overheid aan te klagen . Dit betekent dat u compensatie kunt verdienen als u gewond bent geraakt of bent geschaad door een overheidsinstantie of werknemer. Hoewel het mogelijk is om de overheid voor de rechter te dagen, is het niet altijd eenvoudig.
Als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.