Vaak zit er bij het tweede sollicitatiegesprek een nieuw gezicht aan tafel. Een directe collega of een leidinggevende bijvoorbeeld. In dat geval zal je vragen krijgen die je ook tijdens het eerste gesprek hebt gehad. Soms spreek je in de tweede ronde uitsluitend andere mensen.
Hoe reageren op uitnodiging tweede sollicitatiegesprek?
Hartelijk dank voor de uitnodiging voor het tweede sollicitatiegesprek / bedankt voor de uitnodiging. Hierbij wil ik de afspraak op [datum] om [tijdstip] bevestigen. ... De aandachtspunten
Schrijf kort en bondig. ...
Voorkom spellingsfouten. ...
Let erop dat de structuur van je bevestigingsmail overzichtelijk is.
Gewoonlijk worden nog twee of drie andere kandidaten voor een tweede gesprek uitgenodigd. Jij bent natuurlijk heel geschikt voor de vacante functie, maar dat zijn die andere kandidaten waarschijnlijk ook! Benut de (korte) tijd die je hebt dus goed om dit tweede gesprek zo goed mogelijk voor te bereiden.
7 Open vragen die je kunt stellen bij een sollicitatiegesprek #vragenbijeensollicitatiegesprek
24 gerelateerde vragen gevonden
Wat zijn je sterke en zwakke punten?
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Nog één of twee gesprekken te gaan en soms een assessment of psychologische test. Het kan echter behoorlijk lang duren voordat je eindelijk weet of jij de baan krijgt. Een snelle procedure duurt één of twee weken. Maar gemiddeld gaan er drie tot zes weken overheen voor een werkgever zijn definitieve keuze maakt.
Hartelijk dank voor de uitnodiging voor het sollicitatiegesprek / bedankt voor de uitnodiging. Hierbij wil ik de afspraak op [datum] om [tijdstip] bevestigen. Ik verheug mij erop om u in een persoonlijk gesprek te overtuigen van mijn vaardigheden voor de functie als [titel functie] en kijk uit naar het gesprek.
Het aantal gespreksrondes en de inhoud ervan is afhankelijk van het niveau van de functie waarop je hebt gesolliciteerd. Soms is één gespreksronde voldoende voor een werkgever om zijn keuze te maken. Vaak zullen meerdere gespreksrondes nodig zijn.
Bij een vervolggesprek draait alles om de fit tussen jou en het bedrijf. Een fit met de functie, jouw toekomstige collega's, de locatie, jouw leidinggevende en de klanten. Alles moet kloppen. Vergeet echter niet dat het ook oké is om toe te geven wanneer dit niet zo is.
Gemiddeld duurt een sollicitatiegesprek 40 minuten. Maar uit onderzoek blijkt dat 33% van de recruiters in de eerste 90 seconden van het gesprek al weten of ze de sollicitant wel of niet aannemen. Belangrijk dus dat je direct een goede indruk maakt. Een goede voorbereiding is daarbij van essentieel belang.
Wat is het verschil tussen een kennismakingsgesprek en een sollicitatiegesprek?
Wat is het verschil tussen een eerste en een tweede kennismakingsgesprek? Het eerste sollicitatiegesprek draait om kennismaken. In het tweede sollicitatiegesprek wordt er gekeken of er naast een persoonlijke klik ook een potentiële samenwerking in kan zitten.
Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan. Ik snap dat er waarschijnlijk andere goede kandidaten zijn. Toch breng ik een extra kwaliteit mee - mijn passie voor hard werken. Ik wil graag veel uren steken in een uitdaging.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.