Makelaarskosten
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Omdat de koper betaalt, is hij ook degene die bepaalt welke notaris het gaat worden. Als verkoper kunt u in dit geval hooguit een voorkeur opgeven, de koper hoeft hier echter niet op in te gaan.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris. Éen of twee dagen later, kunt u de overwaarde zien op de bankrekening die u heeft opgegeven.
Je kan de overwaarde op verschillende manieren inzetten voor een verbouwing: met het verhogen van de hypotheek, een tweede hypotheek of de hypotheek oversluiten. Je kan mag maximaal 100 procent van de woningwaarde lenen en 106 procent als je het geld in duurzaamheidsmaatregelen steekt.
Je betaalt 33% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting) als de termijn tussen aankoop en verkoop korter is dan vijf jaar. Valt de termijn tussen aankoop en verkoop tussen de vijf en de acht jaar, dan betaal je 16,5% belasting op de winst (plus de gemeentebelasting).
Wie de kosten voor de notaris betaalt, spreekt u af in het koopcontract. Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning. Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Beide partijen betalen alle notariskosten idealiter samen, maar in realiteit moet de uitkopende partij dat bedrag vaak alleen ophoesten.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Doorgaans betaalt de koper de registratiebelastingen.
De koper blijft de belastingplichtige.
De notaris zorgt ervoor dat alles juridisch geregeld wordt en dat de koper eigenaar wordt van jouw huis. Nadat je bij de notaris de akte hebt ondertekend, wordt deze geadministreerd bij het kadaster. Ook de betaling van de koopsom gaat via de notaris.
Het geld van de notaris ontvang je binnen enkele dagen na het passeren (juridische levering) van je huis. Na ondertekening moet de notaris eerst nog controles uitvoeren voordat je het geld ontvangt.
Als je een woning gaat kopen, dan zijn er van die typische kosten waarmee je rekening moet houden. Je betaalt registratierechten, notariskosten (zoals ereloon), administratieve kosten, kosten van overschrijving en btw …
Kosten koper berekenen
Stel je koopt een woning van 300.000 euro. De overdrachtsbelasting is 2 procent van deze koopsom, wat neerkomt op 6.000 euro. Daar bovenop betaal je gemiddeld 500 euro aan notariskosten. Je betaalt dus in totaal ongeveer 6.500 euro aan kosten koper.
Neem je geen financieringsvoorbehoud op in het koopcontract en krijg je de financiering niet rond, dan ben je gebonden aan de koopovereenkomst. Als je de woning niet kunt betalen, kan de verkoper de koopovereenkomst ontbinden. In dat geval moet je meestal een boete betalen van 10% van de koopsom.
(Eerste schijf hoogste percentage, laatste schijf laagste). Je betaalt gemiddeld tussen de 0,5% en 2% van je lening aan het ereloon. Dus voor een bedrag van € 200.000 betekent dit dat je € 914,20 + 21% btw betaalt. Je betaalt ook administratieve notariskosten bovenop de lening die tussen de € 700 en € 1000 bedragen.
Bestaande huizen worden vrijwel altijd 'kosten koper' aangeboden. Dat betekent dat de koper verantwoordelijk is voor de kosten die de verkoop met zich mee brengt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 2% van de koopsom van het huis.
Wat kost registratie van de koopovereenkomst en wie betaalt de kosten? Zowel de koper als de verkoper kan de notaris vragen om de koopakte in te schrijven bij het kadaster. De partij die er om vraagt, betaalt ook de kosten.
Normaliter is de belastingregeling voor een gebouw van toepassing. Als de verkoopwaarde van het gebouw lager is dan 30 procent van de totale verkoopprijs, geldt het meerwaardestelsel voor gronden. De meerwaarde op de woning die de eigenaar minstens 12 maanden voor de verkoop permanent heeft bewoond, is belastingvrij.
De volgende aftrekbare kosten zijn er voor je als koper of verkoper van een woning: De kosten van de leenovereenkomst (bij een hypotheek: de kosten van de hypotheekakte bij de notaris en de inschrijving daarvan in het kadaster, inclusief btw); De kosten van taxatie van de woning.
Goed nieuws: als je een woning met overwaarde verkoopt, dan hoef je over die overwaarde geen belasting te betalen.